fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Komunikacja z czytelnikami – jaką formę wybrać?

  z dnia: 7 kwietnia 2022

Każdy self-publisher powinien dbać o swoje audytorium, szczególnie jeśli chodzi o początkujących autorów. Grono odbiorców i fanów pisarza odgrywa bowiem kluczową rolę m.in. podczas działań promocyjnych książki. Jak zatem budować pozytywne relacje ze swoimi czytelnikami i jaką formę komunikacji wybrać? Temu zagadnieniu poświęciliśmy nasz dzisiejszy artykuł!


Komunikacja w mediach społecznościowych

Fakt, że media społecznościowe to obecnie najpopularniejszy kanał służący do prowadzenia komunikacji z odbiorcami nikogo raczej nie zdziwi. Na serwisach typu Facebook czy Instagram przebywają miliony, jeśli nawet nie miliardy użytkowników. Pośród nich z pewnością są twoi potencjalni czytelnicy, z którymi warto nawiązać relację, a następnie podtrzymywać ją i rozwijać.

W jaki sposób jednak zrobić to na tak dużą skalę?

Właśnie tu tkwi największa moc mediów społecznościowych! Relacje te możesz bowiem nawiązywać w czasie rzeczywistym i z setkami użytkowników jednocześnie. Wszystko zależy jednak od tego, co, kiedy i jak będziesz publikować. Najważniejsze jest zainteresowanie odbiorcy twoją twórczością, a następnie próba zaangażowania go w komunikację.


Prowadzenie bloga

Początkujący autorzy bardzo często rozpoczynają swoją działalność na rynku wydawniczym od stworzenia własnego bloga. To właśnie tam kiełkuje w przyszłych pisarzach pierwsza myśl o napisaniu własnej książki, która zostaje zasiana przez stałych odbiorców bloga.

Jego założenie to jednak doskonały pomysł również dla autorów, którzy wydali już pierwszą książkę. Własny blog pozwala bowiem na prowadzenie różnego rodzaju działań promocyjnych, uruchomienie przedsprzedaży autorskiego dzieła czy zbieranie zapisów do newslettera.

To także doskonały sposób na nawiązanie relacji z czytelnikami, którzy z pewnością chętnie powrócą na blog, o ile znajdą na nim ciekawe i wartościowe treści oraz pomocne materiały eksperckie. Blog to bowiem idealne miejsce na kreowanie swojego wizerunku jako specjalisty w danej dziedzinie.


Newsletter

Regularna wysyłka newslettera powinna być nieodłączną częścią prowadzenia bloga. Kluczem jest oczywiście zdobycie zgód od czytelników oraz ich adresów mailowych. Najlepiej zrobić to oferując odbiorcom coś w zamian, np. zniżkę na zakup książki, darmową konsultację ekspercką lub dostęp do fragmentu nowej publikacji.

Newsletter powinien być wysyłany konsekwentnie, co najmniej raz na dwa tygodnie.

Co w nim zawrzeć? Jak sama nazwa wskazuje, najnowsze informacje z twojego autorskiego życia i nowinki z branży, w której się specjalizujesz. Istotne jest, aby w newsletterze zachować ciągłość wypowiedzi i aby kolejne wiadomości w pewien sposób zapowiadały kolejne. Tylko wtedy uda ci się zainteresować czytelników swoją działalnością i zatrzymać ich na dłużej.


Prowadzenie vloga

Jeśli nie masz oporów przed występowaniem przed kamerą, a twoja grupa docelowa to osoby w młodym wieku, doskonałą formą prowadzenia komunikacji z odbiorcami będzie videoblog.

Istotne jest jednak przemyślane zaplanowanie contentu, który się na nim znajdzie. Nie możesz bowiem mówić o byle czym, ponieważ odbiorcy bardzo szybko zrezygnują z oglądania kolejnych filmów.

Aby przyciągnąć czytelników, najlepiej skupić się temacie, w którym się specjalizujesz.

Vlog może wówczas przyjąć charakter poradnikowy, który jest szczególnie doceniany przez internautów. Twoja twórczość może być z kolei promowana między wierszami i w opisach filmów, w których warto zawrzeć również informację na temat twojej autorskiej działalności.


Spotkania autorskie

Wszystkie podane powyżej przykłady form komunikacji z czytelnikami dotyczą Internetu. Co jednak z osobami, które z niego nie korzystają? Jeśli w twojej grupie docelowej znajdują się tacy odbiorcy, najlepszą formą budowania relacji będą regularne spotkania autorskie. Zaproszenia możesz wystosować za pomocą lokalnej prasy, którą z pewnością czytają osoby niekorzystające na co dzień z sieci.

Spotkania autorskie to doskonały sposób na zjednanie sobie czytelników również dla tych autorów, którzy komunikację z odbiorcami prowadzą w Internecie. Są one świetnym dopełnieniem pozostałych działań, pozwalają spotkać się i porozmawiać z czytelnikami na żywo. Nic tak nie zacieśnia relacji, jak prawdziwa rozmowa, dlatego zdecydowanie warto rozważyć skorzystanie z tego typu możliwości.


Podsumowanie

Jak widzisz, sposobów na prowadzenie komunikacji z czytelnikami jest naprawdę wiele. Dokonując wyboru konkretnego kanału, warto pamiętać, aby przeanalizować wcześniej cechy i potrzeby grupy docelowej i dostosować do niej formę komunikacji.

Jeśli twoja twórczość skierowana jest do osób starszych, zrezygnuj raczej z prowadzenia komunikacji za pomocą mediów społecznościowych i skup się na blogu oraz spotkaniach autorskich. Jeśli z kolei piszesz dla osób młodych, najlepszą formą będzie bez wątpienia vlog oraz social media.

Pamiętaj również, aby łączyć poszczególne kanały i nie ograniczać się jedynie do jednej formy budowania relacji z odbiorcami.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez IMKER spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej „IMKER KRZYSZTOF BARTNIK”) z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️