fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Jak stworzyć kurs gotowania online? Praktyczne wskazówki

  z dnia: 27 lutego 2024

Chcesz podzielić się swoją pasją do gotowania z innymi, awansować do poziomu eksperta, a do tego zacząć zarabiać na swoim talencie i umiejętnościach? Jeśli tak, zdecydowanie rozważ stworzenie autorskiego kursu gotowania. Nie musisz się obawiać, wbrew pozorom nie jest to takie skomplikowane zadanie, jak mogłoby się wydawać. W tym artykule wyjaśnimy, jak poradzić sobie z tym wyzwaniem. Opiszemy krok po kroku cały ten proces, od pomysłu, poprzez techniczne aspekty, aż po działania promocyjne.


Zdecyduj, czego chcesz nauczyć

Zanim przejdziesz do dzieła, zdecyduj, czego dokładnie chcesz uczyć. Gotowanie to szeroki temat, obejmujący wiele różnych technik. Zamierzasz skupić się na konkretnym rodzaju kuchni, np. włoskiej, chińskiej czy wegańskiej? Wolisz przekazywać ludziom podstawy gotowania, czy zgłębiać bardziej zaawansowane techniki? Musisz dokładnie określić temat warsztatów, aby następnie skoncentrować się na konkretnych wiadomościach, które chcesz przekazać. Pomysł na kurs powinien wynikać z zainteresowań – Twoich i Twojej grupy docelowej. Gdy uda Ci się je połączyć, będziesz mógł zrealizować projekt atrakcyjny dla uczestników i jednocześnie satysfakcjonujący dla Ciebie.


Jak stworzyć kurs gotowania? Dokładnie zaplanuj lekcje

Po określeniu tematu będziesz mógł przejść do kolejnego etapu. Zastanawiasz się jak stworzyć kurs gotowania, który jest spójny, przemyślany i wysoce merytoryczny? Szczegółowo zaplanuj wszystkie lekcje. Właściwa struktura to podstawa sukcesu. Zajęcia powinny mieć odpowiednią kolejność, by umożliwić stopniowe zdobywanie wiedzy i umiejętności. Każda lekcja musi mieć jasno określony cel. Sporządzając ich plan, postaraj się dokładnie zaprezentować je wszystkie. To pomoże uczestnikom zrozumieć, czego mogą się nauczyć w danym momencie i ułatwi im znalezienie informacji, na których najbardziej im zależy. Bez wątpienia przydadzą się ćwiczenia praktyczne. Dają one szansę nauki poprzez działanie, co jest niezwykle skuteczne.


Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

To nie tajemnica, że stworzenie kursu gotowania online wymaga pewnego rodzaju wyposażenia technologicznego. Nie trzeba jednak dysponować profesjonalnym i kosztownym sprzętem, aby przygotować solidne materiały. Najważniejszym elementem jest bez wątpienia kamera. Dobrej jakości smartfon może być tu wystarczający, ale jeśli dysponujesz aparatem lub kamerą, warto z nich skorzystać. Pamiętaj też, że oświetlenie ma ogromne znaczenie dla jakości filmu. Naturalne światło jest najlepszym rozwiązaniem, a gdy go zabraknie, przydadzą się niedrogie lampy do filmowania. Równie ważny jest mikrofon. Jakość dźwięku jest kluczowa. Na rynku dostępne są różne modele urządzeń, które można podłączyć do smartfona lub kamery. Wybierz takie, które spełni Twoje oczekiwania. Zostało jeszcze oprogramowanie, w którym będziesz montował filmy. Do wyboru masz sporo darmowych, godnych polecenia opcji. My rekomendujemy Lightworks i iMovie.


Materiały wideo – atrakcyjne i merytoryczne

Realizacja atrakcyjnych dla oka i merytorycznych materiałów video to jeden z najważniejszych aspektów tworzenia kursu gotowania online. Twoje filmy powinny wyglądać profesjonalnie i być zrozumiałe oraz pomocne dla kursantów. Stań na wysokości zadania – wybierz odpowiednie ujęcia, tak, aby uczestnicy mogli dokładnie zobaczyć, jak wykonujesz różne techniki kulinarne. Sprawnie operuj kamerą, obsługuj mikrofon i nadzoruj to, co dzieje się na kuchennym blacie. Wymaga to perfekcyjnej logistyki, ale z pewnością sobie z tym poradzisz. Bądź autentyczny i naturalny. Jeżeli coś pójdzie nie tak, nie usuwaj tych ujęć. To podkreśli Twoją ludzką stronę i uczestnicy będą czuli, że mieli do czynienia z prawdziwym kucharzem, a nie z oderwanym od rzeczywistości obrazem kreowanym przez telewizję. Ważne, żeby nauczyć, zainspirować i zmotywować do gotowania, a nie dążyć za wszelką cenę do perfekcji wizualnej. Dawkuj wiedzę i nie zasypuj odbiorców zbyt dużą ilością informacji.


Znaczenie dobrego storytellingu w kursie gotowania

Storytelling, czyli opowiadanie historii, to narzędzie, które może przyczynić się do sukcesu Twojego kursu. Dobre historie potrafią przyciągnąć uwagę, wzbudzić emocje i sprawić, że nauka jest efektywna. Wartość dodana w postaci ciekawych historii, czy anegdot zadziała na odbiorców niczym magnes. Możesz opowiadać o tym, skąd pochodzą przepisy, kim byli ich twórcy, albo jak lubisz modyfikować konkretne dania. Storytelling zwiększa zaangażowanie kursantów i ułatwia budowanie poczucia wspólnoty. Pamiętaj, że opowiadanie historii to sztuka. Pracuj nad swoją narracją, szukaj inspiracji i nie bój się eksperymentować. Wprowadzenie storytellingu do Twojego kursu gotowania to inwestycja, która na pewno przyniesie korzyści.


Interaktywny charakter kursu – zamknięte i otwarte pytania

Znakomitym pomysłem jest wykorzystanie pytań zamkniętych i otwartych. Pytania zamknięte, na przykład te wielokrotnego wyboru, pozwolą sprawdzić, czy wiedza przedstawiona na lekcji została przyswojona. Te otwarte zachęcą do dalszego eksplorowania zagadnień i przemówią do wyobraźni. Wystarczy, że uczestnicy usłyszą od Ciebie: „Co by się stało, gdybyśmy zamienili ten składnik na inny?”. Nie zaszkodzi także regularnie dokonywać podsumowania omówionych kwestii, dodać kilka tricków i wskazówek, czy zachęcać do wykonywania praktycznych zadań.


Wykorzystanie platformy do kursów

Gotowy produkt musisz udostępnić innym. Będzie Ci do tego potrzebna odpowiednia platforma do kursów, taka jak ta oferowana przez Imker. Umożliwi Ci ona bezproblemowe dodawanie i edycję treści oraz komunikację z uczestnikami i bieżące monitorowanie ich postępów. Intuicyjna obsługa, komfort użytkowania i dostosowanie do różnych urządzeń to kwestie kluczowe zarówno dla Ciebie, jak i dla kursantów. Istotne jest również wsparcie techniczne, które może okazać się nieocenione podczas wystąpienia ewentualnych problemów. Dobrze zaprojektowana i profesjonalna platforma do kursów online stanie się potężnym narzędziem pomagającym Ci osiągnąć sukces.


Promowanie kursu i pozyskiwanie uczestników

Nawet najlepiej skonstruowany i wykonany kurs gotowania online nie przyniesie Ci korzyści, jeżeli nikt o nim nie usłyszy. Warto więc zaangażować się w jego promocję. To coś więcej niż tylko publikowanie postów w mediach społecznościowych. My polecamy Ci działać bardziej kompleksowo. Zdefiniuj swoją grupę docelową. Kim są należący do niej ludzie? Jaki jest poziom ich umiejętności kulinarnych? Czego chcą się nauczyć? Gdzie spędzają swój czas online? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci stworzyć komunikaty, które dotrą do określonych osób i odniosą zamierzony cel.

Skorzystaj z różnorodności mediów społecznościowych. Instagram idealnie nadaje się do pokazywania pięknych zdjęć potraw, które nauczysz przygotowywać podczas swoich warsztatów. Wykorzystaj też relacje na żywo, aby pokazać uczestnikom, jak wyglądają zajęcia. LinkedIn z kolei będzie właściwy do publikowania artykułów i wpisów eksperckich, które ukazują Twoje doświadczenie i wiedzę. Nie zapominaj o pozyskiwaniu opinii i recenzji od osób, które już skorzystały z Twojego kursu. Te pozytywne zwiększą Twoją wiarygodność.

W Imker z chęcią pomożemy Ci w sprzedaży i prezentacji kursu. Zapoznaj się z naszą ofertą już dziś!

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️