Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Influencer marketing w branży fashion – współpraca z influencerami | Imker

  z dnia: 16 października 2024


Influencer marketing cieszy się rosnącą popularnością w branży fashion. Współpraca z odpowiednimi twórcami internetowymi może przynieść spore korzyści. Zwiększy rozpoznawalność marki i jej zasięgi. Sprawi również, że konsumenci szybciej obdarzą ją zaufaniem i zdecydują się na skorzystanie z oferty Twojego sklepu. Czym kierować się podczas selekcji influencerów i w jaki sposób ustalać zasady biznesowego partnerstwa?

Spis treści:

1. Jak wybrać odpowiednich influencerów do współpracy?
2. Ustalanie i negocjowanie warunków współpracy
3. Rodzaje kampanii influencerskich
4. Mierzenie efektywności kampanii z influencerami w branży fashion

Jak wybrać odpowiednich influencerów do współpracy?
Twórców internetowych, którzy mogą pochwalić się imponującym gronem zaangażowanych i lojalnych obserwatorów nie brakuje. Nie każdy będzie jednak odpowiednim ambasadorem dla Twojego sklepu z ubraniami online. Konieczne jest więc dokładne zastanowienie się nad tym, jak wybierać odpowiednich influencerów. Nie kieruj się wyłącznie zasięgami. Przyjrzyj się wartościom, które reprezentuje dana osoba. Czy pokrywają się one z wartościami Twojej marki? Czy styl twórcy pasuje do produktów znajdujących się w Twoim sklepie? Przykładowo, jeśli oferujesz luksusową odzież, współpraca z influencerami znanymi z promowania tanich ubrań nie tylko będzie nieskuteczna, ale i może Ci zaszkodzić. Skupianie się wyłącznie na liczbie followersów to duży błąd. Znacznie ważniejsze jest zaangażowanie, które wywołują posty publikowane przez influencera. Zwróć więc uwagę na ilość komentarzy, polubień i udostępnień – to one świadczą o tym, jak aktywnie społeczność reaguje na treści. Dokładnie zapoznaj się z rodzajem contentu, który tworzy i platformą, na której jest najbardziej aktywny. Niektórzy specjalizują się w recenzjach wideo na YouTube czy TikToku, podczas gdy inni realizują się, publikując estetyczne zdjęcia na Instagramie. W internetowym świecie mody wygląd ma szczególne znaczenie, dlatego upewnij się, że influencer potrafi przedstawiać produkty w atrakcyjny sposób. Warto również zastanowić się nad tym, czy chcesz współpracować z mniejszymi twórcami, czy z tymi działającymi na szeroką skalę. Oba te rozwiązania mają swoje zalety. Mikroinfluencerzy często mają bardziej zaangażowaną społeczność i są uznawani za autentycznych. Z kolei makroinfluencerzy oferują większy zasięg, ale często ich posty mają niższe wskaźniki zaangażowania.

Ustalanie i negocjowanie warunków współpracy
Gdy już wybierzesz odpowiednich twórców, przyjdzie czas na ustalenie szczegółów współpracy. Aby przebiegała ona bez zarzutów, konieczne jest precyzyjne ustalenie zasad i określenie oczekiwań. Po pierwsze, wyznacz cele kampanii. Odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz zwiększyć sprzedaż, budować świadomość marki, czy może promować nową kolekcję? Efekty, które zamierzasz osiągnąć, muszą być jasne i zrozumiałe dla influencera. W przeciwnym razie może dojść do nieporozumień. Kolejna kwestia to wynagrodzenie. Relacje biznesowe z internetowymi twórcami mogą opierać się na różnych modelach rozliczeń, takich jak między innymi:
-płatność za posty – wypłacasz ustaloną kwotę za każdy opublikowany materiał
-afiliacja – influencer zarabia procent od sprzedaży wygenerowanej z jego kodu rabatowego lub linku
-barter – w zamian za wykonanie zleconych zadań influencer otrzymuje produkty z Twojego asortymentu.
Najrozsądniej będzie już na początku ustalić, ile postów lub relacji oczekujesz od twórcy. Zdefiniuj także ich formę – czy mają to być zdjęcia, filmy, stories czy może dłuższe recenzje? Kluczowe jest, aby materiał odpowiadał stylowi twórcy, ale jednocześnie wpisywał się w strategię Twojej marki. Sporządź dokładny harmonogram działań. Poinformuj swojego partnera, kiedy ma opublikować pierwsze materiały i czy realizowana przez Was kampania jest krótko, czy długoterminowa. Upewnij się, że ubrania, które ma reklamować, zawsze będą trafiały do niego na czas. Ułatwi Ci to skorzystanie z usługi, którą jest fulfillment ecommerce. Możesz zlecić firmie zewnętrznej dostarczanie paczek z konkretnymi artykułami pod wskazany adres i nie będziesz musiał o nic się martwić. Stała współpraca z konkretnym influencerem przyniesie lepsze efekty niż jednorazowe posty, ponieważ pozyskanie zaufania odbiorców to proces, który zajmuje trochę czasu.

Rodzaje kampanii influencerskich
Masz do wyboru kilka rodzajów kampanii influencerskich, na które możesz się zdecydować. Jedną z najpopularniejszych z nich są posty sponsorowane, poprzez które twórca promuje Twoje produkty na swoim profilu albo profilach w mediach społecznościowych. Mogą to być zdjęcia, które przedstawiają go w ubraniach Twojej marki albo filmy, w których pokazuje, jak zestawia dany element garderoby z innymi artykułami. Na podobnej zasadzie działają artykuły sponsorowane publikowane na blogach i stronach internetowych. Kolejna propozycja to konkursy, w których można wygrać odzież z Twojego sklepu. Influencer promuje je, a uczestnicy zazwyczaj muszą wykonać określone zadania, np. zaobserwować profil marki i oznaczyć znajomych. To doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności sklepu oraz dotarcie do nowych klientów. Bardzo korzystne są współprace afiliacyjne. Polegają na tym, że influencer otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż wygenerowaną za pomocą unikalnego linku lub kodu rabatowego, który mu przekazałeś. Płacisz więc jedynie za realne wyniki. Jeżeli znalazłeś twórcę, z którym świetnie się rozumiesz, rozważ program ambasadorski. Influencer staje się wtedy twarzą Twojej marki na dłuższy czas. Masz sporą dowolność w zakresie działań wpisujących się w taką współpracę. Twórca może występować w spotach reklamowych sklepu, zakładać Twoje ubrania na rozmaite eventy, uczestniczyć w sesjach zdjęciowych i nie tylko. Tego typu kampanie odbijają się w mediach głośnym echem i pozwalają budować trwałe relacje z influencerami. Dzięki temu możesz czerpać korzyści z rosnącego zaufania, którym darzą Twoją markę jego obserwatorzy.

Mierzenie efektywności kampanii z influencerami w branży fashion
Po zakończeniu kampanii koniecznie zmierz jej skuteczność. Przekonasz się, czy wyznaczone cele zostały zrealizowane i czy jest sens powtarzać takie działania w przyszłości. Jednym z podstawowych aspektów, które powinieneś wziąć pod uwagę, jest liczba osób, które zobaczyły posty influencera. Zasięgi można bez trudu zmierzyć na podstawie statystyk dostępnych na takich platformach społecznościowych jak Instagram, YouTube, czy Facebook. Ważne jest, aby podejść do tego zadania kompleksowo i monitorować także liczbę wyświetleń stories. Drugi bardzo istotny wskaźnik służący do dokonania oceny efektywności to zaangażowanie. Liczba polubień, komentarzy i udostępnień pokazuje, jak bardzo kampania zainteresowała odbiorców. Wysoki poziom zaangażowania oznacza, że treści były nie tylko widziane, ale także wywołały reakcje. Warto analizować zarówno ruch na profilach twórcy, jak i tych należących do Ciebie. Pożądanym skutkiem współpracy z influencerem może być wzrost liczby obserwujących konta Twojej marki. Dostosuj metodę mierzenia skuteczności do rodzaju kampanii. W przypadku współpracy afiliacyjnej najważniejsza będzie oczywiście liczba transakcji, które udało się wygenerować poprzez udostępnienie przez Twórcę konkretnego linku lub kodu. Przy kampaniach wizerunkowych możesz skupić się na zwiększeniu ruchu na stronie oraz liczbie dodanych do koszyka produktów.

Współpraca z influencerami w branży fashion to skuteczna metoda promocji, która jest w stanie znacząco zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki oraz przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Podstawą jest odpowiedni dobór twórców internetowych, ustalenie klarownych warunków współpracy oraz dokładne monitorowanie efektywności kampanii. To wszystko pozwoli Ci z powodzeniem rozwijać swój sklep odzieżowy online.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️