fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Dobry tytuł książki to połowa sukcesu. Jak go wybrać?

  z dnia: 20 stycznia 2023

Wyobraź sobie spontaniczną wizytę w księgarni. Wchodzisz pewnym krokiem do środka i kierujesz się do działu ze swoim ulubionym gatunkiem literackim. Na półkach stoją jednak książki, o których nic nie wiesz. Co w takim wypadku najbardziej wpłynie na Twoją decyzję zakupową? Bardzo prawdopodobne, że będzie to dobry tytuł.


Dlaczego tytuł jest taki ważny?

Wielu autorów i autorek zgodnie twierdzi, że najtrudniejszym momentem podczas powstawania książki jest wymyślenie chwytliwego tytułu. Jest to “wisienka na torcie” całej pracy, która może zadecydować o potencjalnym sukcesie Twojego dzieła.

Dobra nazwa jest podstawą reklamy – potrafi przyciągnąć uwagę czytelników i zachęcić ich do zakupu. Pełni też funkcję informacyjną – w końcu jest małym odzwierciedleniem treści i gatunku książki.

Przemyślany tytuł sprawia, że czytelnik nie odkłada książki “na później”. Dobrze nazwaną historię chce się przeczytać od razu.


Jaki powinien być dobry tytuł? 

To, czy dana książka okaże się bestsellerem, zależy od wielu czynników. Ważne jest jednak, aby Twoja książka wyróżniła się spośród konkurencji już na poziomie okładki – dobry tytuł to  połowa sukcesu. Jakie są wspólne cechy ponadczasowych tytułów?

  1. Jest unikalny – coraz trudniej jest wymyślić tytuł, którego jeszcze nie było. Warto jednak się postarać – nadal jest to najlepszy sposób, aby to Twoja książka została zauważona przez czytelników.
  2. Jest prosty – nie każdy sobie świetnie radzi z wypowiadaniem wielosylabowych słów. Wybierz więc taki tytuł, który nie jest trudny do wypowiedzenia na głos. Dzięki temu nie wpędzisz niektórych z Twoich czytelników w potencjalnie niezręczną sytuację. Co więcej, proste i dźwięczne tytuły są łatwiejsze do zapamiętania. Nie chcesz przecież sytuacji, gdy ktoś rekomenduje innym Twoją książkę, ale nie może sobie przypomnieć jej nazwy.
  3. Jest krótki – najłatwiej zapadają w pamięć krótkie i sugestywne tytuły, które rozbudzają ciekawość czytelnika. Unikaj jednak nazywania swojej książki tylko jednym słowem. Może to tworzyć problemy ze znalezieniem jej w wyszukiwarkach internetowych.
  4. Jest kreatywny – pozwól sobie na trochę kreatywności.  Wybierz nazwę, która jest obrazowa lub zawiera w sobie gry słowne. Pierwsze wrażenie jest przecież najważniejsze – a ty dzięki takiej decyzji pokażesz próbkę swoich umiejętności literackich już na poziomie tytułu.
  5. Jest dopasowany do gatunku – każdy gatunek rządzi się swoimi prawami. Inaczej nazwiesz romans, sci-fiction czy historyczny dramat. Tytuł powinien dać czytelnikowi pewne wyobrażenie o tym, o czym będzie dana książka. Szczególnie ważne jest to, gdy tworzysz literaturę faktu lub poradniki. Im łatwiejsze będzie zrozumienie tematu, tym bardziej prawdopodobne jest, że przyciągniesz ludzi, którzy uznają Twoją książkę za interesującą.
  6. Jest związany z fabułą – główny bohater lub główna bohaterka Twojej książki nazywa się w nietypowy sposób? A może cała fabuła skupiona jest w jednym miejscu lub toczy się nietypowych warunkach? Wykorzystaj to w tytule! Czytelnicy poznają najważniejsze fakty już na samym początku, a ty nadasz książce odpowiedni charakter.

Case study – trzy przykłady dobrych, polskich tytułów z 2022 roku. 

Czym jest poradnik bez przykładów z życia codziennego? Wybraliśmy trzy pozycje z 2022 roku, które od razu przyciągnęły naszą uwagę.

“Odetchnij spokojem” Jarek Guc – książka Jarka Guca to poradnik, w którym czytelnik lub czytelniczka znajdzie 60 kontrzasad i jedną zasadę, które pomagają spojrzeć na rzeczywistość w bardziej spokojny sposób. Tytuł książki zawiera więc w sobie esencję całej treści. Jest krótki, prosty i łatwy do zapamiętania. Przy tym jednak nie traci na kreatywności. A co najważniejsze, od razu przyciąga uwagę czytelników. W końcu, kto by z nas nie chciał odetchnąć spokojem?

„Wszędzie w domu. Tanzania, Mauretania” Dodo Knitter – jest to zbiór opowieści z samodzielnej wyprawy Dodo przez Tanzanię i Mauretanię. Dodo postawiła na tytuł, który bawi się słowem – zestawiając nazwy odległych państw z wyrazem “dom”, nawiązując przy tym do swojego gatunku. Trzeba przyznać, że nie jest to łatwa sztuka, żeby nazwa książki jednocześnie wzbudzała zaciekawienie i tak bardzo informowała o fabule.

“Zagłada i czekoladki” Abelard Giza – nazwa, która z jednej strony jest prosta i lekka, a z drugiej niezwykle interesująca poprzez kontrast między użytymi słowami. Jak się jednak okazuje, ma też warstwy – pod płaszczykiem humoru, autor pisze o sprawach poważnych. Jak sam Abelard wspomniał “dla mediów jest albo strasznie, albo słodko, nie ma nic pomiędzy”. I to wszystko zawarł w jednym tytule.


Podsumowanie

Niepozorne rzeczy mają największą moc. A tytuł jest zdecydowanie jedną z nich. To właśnie on przyciąga uwagę czytelnika i sprawia, że ludzie chcą przeczytać Twoją książkę. Dlatego pamiętaj, niezależnie od tego, jakie są Twoje przekonania na ten temat, nazwę swojego dzieła musisz zawsze traktować priorytetowo.

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez IMKER spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej „IMKER KRZYSZTOF BARTNIK”) z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️