Insertowanie to termin pochodzący z języka angielskiego („insert‟ oznacza wkładać, umieszczać coś w środku) i związany jest z konfekcjonowaniem produktów. Polega na dokładaniu do głównego przedmiotu różnego rodzaju darmowych dodatków, np. gadżetów reklamowych, ulotek czy próbek. Najczęściej dotyczy wydawnictw prasowych i książkowych, które wykorzystując dystrybucję danego tytułu, dołączają do książek i czasopism materiały promujące inne pozycje. Czemu służy insertowanie i kiedy się je stosuje? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.
- Czemu służy insertowanie?
- Na czym polega proces insertowania?
- Kiedy stosuje się insertowanie?
- Czy to się opłaca?
W tym artykule przeczytasz o:
Czemu służy insertowanie?
Celem insertowania jest najczęściej reklama konkretnego produktu, usługi lub nawet całej marku. To sprytny zabieg, dzięki któremu w prosty sposób można zyskać sympatię odbiorcy i rozbudzić jego ciekawość. Nie jest to nachalna forma reklamy, a rodzaj subtelnej sugestii, który ma na celu nakłonić konsumenta do sprawdzenia innych, dodatkowych produktów danej firmy. Dla przykładu: estetyczna notka na temat innej publikacji autora w formie zakładki do książki, która zostaje umieszczona w zakupionym przez ciebie egzemplarzu nowego poradnika, z pewnością zadziała na ciebie lepiej, niż kolejna ulotka bezsensownie wrzucona do skrzynki na listy. Bardzo prawdopodobne, że podobnie pomyślą wszystkie osoby, które zakupiły wspomniany poradnik i natknęły się na subtelną reklamę wydawnictwa. To jest właśnie moc insertowania, dzięki której w prosty sposób można zjednać sobie duże grono czytelników.
Na czym polega proces insertowania?
Realizacja insertowania przebiega w zależności od jego rodzaju. Wyróżnić możemy tutaj trzy podkategorie: foliowanie, wklejanie oraz kopertowanie. Foliowanie polega na łączeniu dodatkowych elementów z głównym produktem (np. książki z notesem lub płytą CD/DVD). W tym celu najczęściej wykorzystuje się właśnie folie, przy której pomocy w łatwy sposób można połączyć kilka elementów. Jest to metoda szczególnie popularna wśród autorów poradników i lubiana przez ich czytelników. Pisarze często decydują się na dołączenie do swoich publikacji specjalnych notatników i kalendarzy, które są uzupełnieniem treści materiału. Wklejanie natomiast to nic innego, jak dołączenie dodatków (np. próbek) wewnątrz katalogów i pism. Najczęściej stosowane jest w katalogach kosmetycznych, kobiecych czasopismach i poradnikach. Kopertowanie to z kolei umieszczanie w kopertach różnego rodzaju ulotek, zaproszeń czy biletów.
To metoda insertowania szczególnie popularna wśród początkujących pisarzy, którzy za pomocą dołączonej ulotki mogą podziękować czytelnikom za zakup książki. A także zaprosić ich np. do obserwowana ich bloga lub profili w social mediach.
Kiedy stosuje się insertowanie?
Zabieg ten wykorzystywany jest w różnego rodzaju dziedzinach: promocji wydarzeń, wprowadzania na rynek nowych linii kosmetyków czy marek odzieżowych. Zazwyczaj stosuje się go jednak w wydawnictwach prasowych i książkowych, głównie za sprawą uproszczonej dystrybucji. W zależności od rodzaju publikacji, do książki może zostać dodane tak naprawdę wszystko. Jeśli dany autor napisał powieść składającą się z kilku części, to naturalnym zabiegiem będzie dołączenie do egzemplarza ulotki zapowiadającej kolejną część. Z kolei autorzy książek o tematyce muzycznej chętnie dołączają do nich np. płyty CD lub DVD. Możliwości jest naprawdę wiele, a ogranicza nas jedynie kreatywność. Ważne, aby wybierając materiał reklamowy, skupić się na grupie docelowej: jej wieku, zainteresowaniach, preferencjach i upodobaniach. Inny przedmiot będzie odpowiedni dla kobiet w weku średnim, inny dla młodych mam, a jeszcze inny dla nastolatek.
Czy to się opłaca?
Zdecydowanie tak, ponieważ z insertowania korzyści czerpią wszystkie strony biorące udział w wydawaniu książki: zarówno firmy pomagające selfpublisherom, wydawcy i producenci, jak i sami pisarze oraz czytelnicy. Dzięki insertowaniu dotrzeć można do dużej liczby potencjalnych odbiorców. Jeżeli rozważasz wydanie autorskiej książki i zastanawiasz się, czy warto zainwestować w insertowanie, podpowiadamy: tak! Działania tego typu są szczególnie ważne w przypadku nowych autorów, którzy swoją pierwszą publikacją nie tylko muszą zdobyć uznanie wśród czytelników, ale też zadbać o skuteczny marketing. Insertowanie jest praktykowane przez wydawnictwa od dekad i niezmiennie zajmuje czołowe miejsce wśród technik marketingu w branży literackiej i wydawniczej. Dlatego nie powinno być ignorowane.
Insertowanie to doskonały sposób na wzbudzenie zainteresowania wśród czytelników przy stosunkowo małym nakładzie budżetowym. To działanie wręcz niezbędne w przypadku początkujących autorów. Pamiętaj, że proces insertowania musi zostać przeprowadzony w sposób przemyślany i profesjonalny, dlatego najlepiej jest zlecić je specjalistom.