fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Czym jest insertowanie i kiedy się je stosuje?

  z dnia: 27 września 2021

Insertowanie

Insertowanie to termin pochodzący z języka angielskiego („insert‟ oznacza wkładać, umieszczać coś w środku) i związany jest z konfekcjonowaniem produktów. Polega na dokładaniu do głównego przedmiotu różnego rodzaju darmowych dodatków, np. gadżetów reklamowych, ulotek czy próbek. Najczęściej dotyczy wydawnictw prasowych i książkowych, które wykorzystując dystrybucję danego tytułu, dołączają do książek i czasopism materiały promujące inne pozycje. Czemu służy insertowanie i kiedy się je stosuje? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

  1. Czemu służy insertowanie?
  2. Na czym polega proces insertowania?
  3. Kiedy stosuje się insertowanie?
  4. Czy to się opłaca?

Czemu służy insertowanie?

Celem insertowania jest najczęściej reklama konkretnego produktu, usługi lub nawet całej marku. To sprytny zabieg, dzięki któremu w prosty sposób można zyskać sympatię odbiorcy i rozbudzić jego ciekawość. Nie jest to nachalna forma reklamy, a rodzaj subtelnej sugestii, który ma na celu nakłonić konsumenta do sprawdzenia innych, dodatkowych produktów danej firmy. Dla przykładu: estetyczna notka na temat innej publikacji autora w formie zakładki do książki, która zostaje umieszczona w zakupionym przez ciebie egzemplarzu nowego poradnika, z pewnością zadziała na ciebie lepiej, niż kolejna ulotka bezsensownie wrzucona do skrzynki na listy. Bardzo prawdopodobne, że podobnie pomyślą wszystkie osoby, które zakupiły wspomniany poradnik i natknęły się na subtelną reklamę wydawnictwa. To jest właśnie moc insertowania, dzięki której w prosty sposób można zjednać sobie duże grono czytelników.

Na czym polega proces insertowania?

Realizacja insertowania przebiega w zależności od jego rodzaju. Wyróżnić możemy tutaj trzy podkategorie: foliowanie, wklejanie oraz kopertowanie. Foliowanie polega na łączeniu dodatkowych elementów z głównym produktem (np. książki z notesem lub płytą CD/DVD). W tym celu najczęściej wykorzystuje się właśnie folie, przy której pomocy w łatwy sposób można połączyć kilka elementów. Jest to metoda szczególnie popularna wśród autorów poradników i lubiana przez ich czytelników. Pisarze często decydują się na dołączenie do swoich publikacji specjalnych notatników i kalendarzy, które są uzupełnieniem treści materiału. Wklejanie natomiast to nic innego, jak dołączenie dodatków (np. próbek) wewnątrz katalogów i pism. Najczęściej stosowane jest w katalogach kosmetycznych, kobiecych czasopismach i poradnikach. Kopertowanie to z kolei umieszczanie w kopertach różnego rodzaju ulotek, zaproszeń czy biletów.

To metoda insertowania szczególnie popularna wśród początkujących pisarzy, którzy za pomocą dołączonej ulotki mogą podziękować czytelnikom za zakup książki. A także zaprosić ich np. do obserwowana ich bloga lub profili w social mediach.

Kiedy stosuje się insertowanie?

Zabieg ten wykorzystywany jest w różnego rodzaju dziedzinach: promocji wydarzeń, wprowadzania na rynek nowych linii kosmetyków czy marek odzieżowych. Zazwyczaj stosuje się go jednak w wydawnictwach prasowych i książkowych, głównie za sprawą uproszczonej dystrybucji. W zależności od rodzaju publikacji, do książki może zostać dodane tak naprawdę wszystko. Jeśli dany autor napisał powieść składającą się z kilku części, to naturalnym zabiegiem będzie dołączenie do egzemplarza ulotki zapowiadającej kolejną część. Z kolei autorzy książek o tematyce muzycznej chętnie dołączają do nich np. płyty CD lub DVD. Możliwości jest naprawdę wiele, a ogranicza nas jedynie kreatywność. Ważne, aby wybierając materiał reklamowy, skupić się na grupie docelowej: jej wieku, zainteresowaniach, preferencjach i upodobaniach. Inny przedmiot będzie odpowiedni dla kobiet w weku średnim, inny dla młodych mam, a jeszcze inny dla nastolatek.

Czy to się opłaca?

Zdecydowanie tak, ponieważ z insertowania korzyści czerpią wszystkie strony biorące udział w wydawaniu książki: zarówno firmy pomagające selfpublisherom, wydawcy i producenci, jak i sami pisarze oraz czytelnicy. Dzięki insertowaniu dotrzeć można do dużej liczby potencjalnych odbiorców. Jeżeli rozważasz wydanie autorskiej książki i zastanawiasz się, czy warto zainwestować w insertowanie, podpowiadamy: tak! Działania tego typu są szczególnie ważne w przypadku nowych autorów, którzy swoją pierwszą publikacją nie tylko muszą zdobyć uznanie wśród czytelników, ale też zadbać o skuteczny marketing. Insertowanie jest praktykowane przez wydawnictwa od dekad i niezmiennie zajmuje czołowe miejsce wśród technik marketingu w branży literackiej i wydawniczej. Dlatego nie powinno być ignorowane.

Insertowanie to doskonały sposób na wzbudzenie zainteresowania wśród czytelników przy stosunkowo małym nakładzie budżetowym. To działanie wręcz niezbędne w przypadku początkujących autorów. Pamiętaj, że proces insertowania musi zostać przeprowadzony w sposób przemyślany i profesjonalny, dlatego najlepiej jest zlecić je specjalistom.

Bartek Przybyszewski
Bartek Przybyszewski

Bartek Przybyszewski - dziennikarz, PR-owiec, miłośnik komiksów i filmów, student filmoznawstwa. Prowadzi bloga "Liczne rany kłute" (www.fb.com/liczneranyklute). Pisał m.in. dla Onetu, Gazety.pl, Wirtualnej Polski, Popmoderny.