Czy istnieje jeden, sprawdzony przepis na bestseller?
Dlaczego jedne książki sprzedają się w milionach egzemplarzy, a inne ledwo pokrywają koszty wydania?
Czy to kwestia mistrzowskiej fabuły, czy może zakrojonych na szeroką skalę działań marketingowych?
Wszystkie te pytania są niezwykle trudne, jednak zadaje je sobie zdecydowana większość początkujących autorów…
Z tego powodu postanowiliśmy odpowiedzieć na nie w naszym dzisiejszym artykule.
W tym artykule przeczytasz o:
Dlaczego książka staje się bestsellerem?
Na wstępie warto zaznaczyć, że nie da się przewidzieć, czy książka stanie się bestsellerem, czy nie. Zależy to bowiem od decyzji nabywców. Nawet idealnie dopracowane dzieło, na którego promocję przeznaczono ogromne budżety, może spotkać się z brakiem zainteresowania ze strony czytelników.
Dlaczego zatem niektóre książki trafiają na listy najlepiej sprzedających się? Oczywiście kluczowa jest tematyka dzieła, która powinna zostać perfekcyjnie dostosowana do wyznaczonej wcześniej grupy docelowej.
Nie bez znaczenia jest również samo nazwisko autora, ponieważ książki napisane przez znanych pisarzy mają oczywiście o wiele większe szanse na zyskanie miana bestsellera niż te napisane przez początkujących autorów. Jednak nawet najznamienitsi twórcy musieli samodzielnie zapracować na swoją sławę.
Czy istnieje zatem sprawdzony przepis na bestseller? Z pewnością nie. Można natomiast wyróżnić kilka aspektów, które na pewno mają wpływ na ostateczny sukces książki.
Jak zacząć pisanie bestsellera?
Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na sukces wydawniczy, koniecznie zwróć uwagę na kilka aspektów, które są kluczowe z punktu widzenia odbioru i sprzedaży dzieła.
Grupa docelowa
Zanim zaczniesz tworzyć, dobrze przemyśl tę kwestię. I nie chodzi tu o wyznaczenie grupy na zasadzie: „wszystkie kobiety w wieku 30+” czy „wszyscy nastolatkowie”, ale o nieco bardziej precyzyjne podejście do tematu.
Zastanów się, czego Twoi potencjalni odbiorcy oczekują? Jaki język do nich przemawia? Z jakimi problemami się mierzą? Jakie mogą być ich dotychczasowe doświadczenia z literaturą danego gatunku? Ustalenie tych rzeczy pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby czytelników, dzięki czemu lepiej zareagują oni na Twoje dzieło i chętniej po nie sięgną.
Struktura książki
Kolejną kwestią jest sama konstrukcja książki. Badania pokazują, że czytelnicy zdecydowanie wolą czytać krótkie rozdziały, które korespondują z kontekstem i zamysłem całego dzieła.
Aby odbiorcy nie mogli oderwać się od książki, najlepiej zastosować strukturę dynamiczną.
Poszczególne rozdziały mogą np. przyjąć formą kartek z kalendarza, listów czy krótkich, ale treściwych relacji. Każdy rozdział powinien również kończyć się jakimś zwrotem akcji, kluczowym odkryciem czy zapowiedzią ujawnienia istotnej informacji.
Gatunek literacki
Na sprzedaż książki wpływa także sam rodzaj publikacji. Przyjęło się, że miano bestsellera najczęściej zyskują kryminały, dreszczowce i literatura fantasy. Na drugim miejscu są zaś książki o tematyce biograficznej oraz różnego rodzaju poradniki.
O ile o sukcesie powieści decyduje koncept dzieła i jego fabuła, o tyle w przypadku literatury faktu trzeba zwrócić uwagę na przemycenie maksymalnej ilości ciekawych i wartościowych informacji.
Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie jeśli chodzi o weryfikację rzetelności danych źródeł, jednak na korzyść tego typu literatury wpływa fakt, że nabywcy coraz chętniej po nią sięgają.
Oczywiście powyższe kwestie nie zapewnią Ci tytułu bestsellera, ale z pewnością przybliżą do osiągnięcia sukcesu. Należy również pamiętać o samej jakości książki – nabywcy mają prawo oczekiwać produktu dopracowanego pod każdym kątem, dlatego niezbędne jest zlecenie profesjonalnej korekty, redakcji, opracowania graficznego oraz składu dzieła.
Czy bestseller tworzy kampania promocyjna?
Interesująca jest również teza, że bestsellery są efektem zaawansowanych działań promocyjnych. W końcu na rynku wydawniczym również funkcjonują trendy, które są dyktowane przez największe wydawnictwa i światowej sławy autorów.
Gdy np. w księgarniach królowała saga „Zmierzch”, sprzedaż literatury „wampirycznej” gwałtownie wzrosła. Podobnie było w przypadku serii o „Twarzach Greya”, której popularność wykorzystała m.in. nasza rodzima pisarka Blanka Lipińska i przekuła ją na swój osobisty sukces książki „365 Dni”.
Śledzenie trendów i dostosowanie do nich swojej kampanii marketingowej z pewnością zwiększa szanse danego dzieła na jego doskonałą sprzedaż. Warto jednocześnie pamiętać, że nawet najlepsza promocja nie zastąpi wartości, którą powinna nieść za sobą dobra książka.
Jedno jest jednak pewne – aby dzieło znalazło się na liście bestsellerów, odbiorcy muszą dowiedzieć się o jego istnieniu. Skuteczna i dobrze przemyślana kampania promocyjna jest zatem absolutnie niezbędna.
Każdy początkujący autor z pewnością marzy o tym, aby jego dzieło odniosło międzynarodowy sukces. Jest to jednak kwestia indywidualna, która zależy od szeregu czynników. Warto pamiętać, że aby dzieło stało się bestsellerem, musi przede wszystkim zostać napisane i wydane, dlatego jeśli masz podobne marzenia, czym prędzej bierz się do pracy!