Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Landing page – obowiązkowe elementy strony do sprzedaży książek

  z dnia: 23 lutego 2021

Gdy rozpoczynasz sprzedaż swoich książek w internecie, musisz zdecydować się, jak będzie wyglądała Twoja strona sprzedażowa.

Bardzo często gotowy wygląd, w formie karty produktu, otrzymujesz wraz z rodzajem wybranego oprogramowania sklepowego (trochę więcej o tym pisałem o tym w poradniku Self-publishing. Jak zacząć samodzielnie sprzedawać w internecie? »).

Jest jednak skuteczniejszy sposób na zaprezentowanie książki potencjalnym klientom: stworzenie dedykowanego landing page’a.


Landing page to strona docelowa, która powinna realizować jeden określony cel. W naszym przypadku będzie to świetna ekspozycja książki, mająca za zadanie przekonać oglądających do zakupu.

Przygotowanie dobrze zaprojektowanego landing page’a wymaga ciekawego pomysłu, funduszy i czasu. Musisz zatem mieć świadomość, że zajmie i będzie kosztować więcej, niż standardowe działania.

Statystyki publikowane w różnych źródłach pokazują jednak, że dobry landing page sprzedaje znacznie więcej, niż zwykła strona produktowa. Z tego powodu warto dowiedzieć się więcej na ten temat i przenieść strony docelowe do biznesu każdego self-publishera.


Jako autor samodzielnie wydający książki raczej nie dysponujesz szerokim katalogiem różnych produktów. Nie masz zatem księgarni internetowej, która przypomina tradycyjną – gdzie jest mnóstwo półek z tytułami (podzielonymi na kategorie) i wszystko wygląda bardzo podobnie.

Na landing page’u nie ma także rozpraszaczy znanych z typowych sklepów internetowych. Nie umieszczasz w nim odnośników do innych kategorii, przekierowania do strony głównej, stron informacyjnych czy bloga. Dzięki temu użytkownik nie ma zbyt wielu okazji do opuszczenia strony.

Musisz zatem wykorzystać tę sytuację i zadbać o jak najlepszą prezentację swojej publikacji.

Idealnym przykładem landing page’a (choć nie lubię go używać) są strony dedykowane produktom Apple. Korporacja świetnie dopracowała sposób prezentacji asortymentu – np. przeglądanie landingu poświęconego iPhone 12 to bardzo dobra szkoła tego, jak powinno się robić witryny docelowe.

Fragment strony wygląda następująco i zdecydowanie polecam przejrzenie całości:

Jakie są zatem obowiązkowe elementy skutecznego landing do sprzedaży książek? Lista przedstawia się następująco:

 


Świetne pierwsze wrażenie

Dobry landing page charakteryzuje się świetnie dobranym komunikatem oraz grafiką (lub wideo), widocznymi zaraz po wejściu na stronie. W przypadku książek zwykle dostrzeżemy na stronie okładkę książki oraz umieszczony obok nagłówek, treść dodatkową i przycisk wzywający do akcji.

Najlepszy efekt wywołuje przekaz, który szybko uchwyci propozycję wartości i wciągnie użytkownika do zapoznania się z kolejnymi informacjami. Wszystko, co najważniejsze, powinno się znaleźć już na samej górze witryny. Idealnie także jeśli landing page nawiązuje stylem do książki – podobne kolory, czcionki, itd.

Takie rozwiązanie i rozmieszczenie elementów można zauważyć np. na stronie Youpreneur.pl:


Rozbudowana treść dotycząca produktu i jego odbiorcy

Świetnie napisane treści to drugi element wpływający na skuteczność stworzonego landing page. Gdy odbiorca zdecyduje się przewinąć stronę w dół, powinien otrzymać komplet interesujących go informacji na temat książki.

Przykład wprowadzenia książki na stronie TuOkuniewska.pl:

Warto w kolejnych sekcjach witryny zamieścić takie informacje, jak odpowiedzi na pytania:

  • o czym jest ta książka?
  • dla kogo jest ta książka?
  • dlaczego napisałeś tę książkę?
  • jakie cechy posiada książka (liczba stron, dane techniczne)?

Na niektórych witrynach docelowych spotykam się także z porównaniem dla kogo jest książka oraz dla kogo na pewno nie jest. Jeżeli czujesz, że takie porównanie pasuje do Twojej książki, to śmiało je przygotuj.

Przykład korzyści, jakie daje książka ze strony ZnamPolski.pl:

Tabelka porównawcza dla kogo jest / dla kogo nie jest książka ze strony FinansowaForteca.pl:


Spis treści książki

Skoro już opisujemy książkę i jej plusy dla czytelników, warto rozszerzyć im informacje o zawartości poprzez publikację pełnego spisu treści. Umieść w tej sekcji nie tylko tytuły poszczególnych rozdziałów, ale także krótko opisz ich zawartość – to może przybliżyć odbiorcę do wykonania akcji.

Przykład opisowego spisu treści książki ze strony SilaSubskrypcji.pl:


Pobieranie darmowego fragmentu

Jednym z lepszych sposobów na zachęcenie użytkowników do zakupu, jest udostępnienie darmowego fragmentu w formie pliku do pobrania. Można wyróżnić dwa podejścia do tematu:

  • Przycisk “pobierz fragment”, który kieruje do źródła
  • Udostępnienie jednego lub kilku rozdziałów w zamian za pozostawienie adresu e-mail.

Osobiście skłaniam się ku tej drugiej opcji. Jeżeli zbierzemy dane kontaktowe, to po kilku dniach możemy zapytać czy fragment się podobał i zaprosić do złożenia zamówienia. Oczywiście pamiętajmy tutaj o zgodzie na otrzymywanie e-maili i informowaniu użytkowników o tym, kto i w jaki sposób przetwarza ich dane.

Idealnie jeżeli przykładowy fragment jest już złożony tak, jak cała publikacja. Wtedy odbiorca widzi, jak będzie wykonana całość.

Przykład pobierania bezpłatnego rozdziału ze strony FinansowyNinja.pl:


Prezentacja wybranych stron z książki w formie galerii

Jeżeli nie zdecydujemy się na umieszczenie na landing page’u sprzedażowym książki sekcji z pobieraniem darmowego fragmentu, możemy zamiast tego zaprezentować wybrane strony w formie galerii.

Można to zrobić, opisując “co znajdziesz w książce” jak Marcin Iwuć na FinansowaForteca.pl:

Możesz też wkleić galerię w treść strony jak Grzegorz Ostrowski z książką “Zdrowie z pudełka”:


Opinie o książce

Opinie o książce wzbudzają zaufanie i skutecznie zachęcają odwiedzających do zakupu. Warto zatem zebrać je na stronie sprzedażowej i zaprezentować odbiorcom w atrakcyjnej formie. W tej części landing page’a można też podlinkować do recenzji książki umieszczanych w internecie. Autorzy stosują różne podejścia – jedni zamieszczają wszystko, do czego mogą linkować, a inni skupiają się na kilku najbardziej poczytnych źródłach. Do tego dochodzą także logotypy firm (np. klientów) lub źródeł piszących o książce. Decyzja, jak to zrobisz, należy oczywiście do Ciebie.

Przykład opinii o książce (wraz z linkami do pełnych recenzji) umieszczony na stronie FirmaCzyliTy.pl:


O Autorze

Na landing page’u do sprzedaży książek nie może oczywiście zabraknąć informacji o autorce czy autorze dzieła. Oprócz samej notki biograficznej, warto zamieścić także odnośniki do “swoich” miejsc w internecie. Nie eksponujemy ich jednak za bardzo, bo głównym tematem strony jest w końcu prezentacja produktu i jego sprzedaż, ale niech będą dostępne dla osób poszukujących dodatkowych informacji.

Przykład sekcji o autorach znajduje się na stronie ŚladamiBuffetta.pl:


Call to action i warianty zakupowe

Jednym z najważniejszych elementów na landing page’u sprzedażowym książki jest miejsce, gdzie bezpośrednio odsyłamy użytkownika do zakupu. Jeżeli autor sprzedaje tylko edycję drukowaną, to przedstawia jedną opcję.

Tak robi na przykład Flávio Paixão na stronie z jego autobiografią:

Gdy oprócz książki, autor dysponuje także wersjami elektronicznymi (ebook, audiobook), warto przedstawić wszystkie dostępne opcje. Idealnie każdy element rozpisać wraz z informacjami dodatkowymi (jakie formaty wersji cyfrowych? jak szybko nastąpi wysyłka?).

Można też pomyśleć o pakietowaniu produktów na zasadzie książka + ebook, wersje elektroniczne, pakiet wszystkich wersji. Zbyt duży wybór na tym etapie może jednak doprowadzić do paraliżu decyzyjnego u klienta – trzeba mieć to na uwadze. Najlepiej przygotować nie więcej, niż 3-5 propozycji.

Dobrą praktyką jest także wskazywanie użytkownikowi opcji, które najbardziej się opłacają lub są najczęściej wybierane.

Przykład prezentacji trzech wersji publikacji oraz pakietów ze strony SilaSubskrypcji.pl:


Sekcja FAQ (pytania i odpowiedzi)

Bardzo często landing page zastępuje autorom typowy sklep internetowy, dlatego powinniśmy zadbać o dostarczenie klientom wszystkich potrzebnych informacji. Zamiast odsyłania na odpowiednie podstrony, przekazujemy kluczowe komunikaty w sekcji najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi (FAQ – frequently asked questions).

W tym miejscu możemy podać szczegóły na temat kosztów dostawy, terminów dostawy (zwłaszcza jeżeli produkt znajduje się w przedsprzedaży!), czy realizujemy przesyłki zagraniczne, czy książka będzie z autografem, itd. Niekiedy twórcy powtarzają informacje zebrane w innych częściej strony, aby je potwierdzić zebrane w jednym miejscu, gdyż można je ominąć podczas przewijania.

Przykład sekcji FAQ (pytania i odpowiedzi) dostępny na stronie wychodzaczmody.pl:


Formularz i dane kontaktowe

Oczywiście sekcja najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi nie wyczerpie wszystkich możliwych tematów, którymi potencjalni klienci mogą być zainteresowani. W tej sytuacji najlepiej opracować prosty formularz kontaktowy i umieścić go blisko FAQ. Gdy użytkownik go wypełni, wówczas obsługa klienta autora otrzyma wiadomość w formie e-maila na skrzynkę kontaktową i będzie mogła szybko zareagować. Jeżeli pewne zapytania będą się powtarzały, należy pomyśleć o rozbudowaniu sekcji pytań i odpowiedzi.

Przykład formularza kontaktowego ze strony ZaufanieCzyliWaluta:

Oprócz samego formularza rekomenduję również podanie e-maila kontaktowego oraz numeru telefonu do kontaktu (jeżeli oferujemy taką formę). Umieszczenie tych danych zdecydowanie ułatwia dotarcie z pytaniami do autora lub jego obsługi.

Przykład danych kontaktowych ze strony SzamanskaChoroba:


Podsumowanie

Dobrze przygotowany landing page do sprzedaży książki niemal zawsze konwertuje lepiej, niż typowa strona produktowa w sklepie internetowym. Proces opracowania strony docelowej kosztuje i zajmuje czas (zwykle od kilkuset do 2 tys. złotych i trwa 1-2 tygodnie), jednak osobiście uważam, że warto się w niego zaangażować.

Oczywiście landing page musimy później spiąć z wybranym systemem sprzedażowym (polecam do tego nasz SalesCRM!) i zapewnić sobie systematyczny dopływ ruchu, by zdobyć konkretne zamówienia. Z tyłu głowy powinniśmy cały czas mieć korzyści wynikające z wybrania tego rozwiązania w porównaniu do tradycyjnego sklepu internetowego.

Krzysztof Bartnik
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik - znana postać polskiego e-commerce’u. W branży obecny od 2005 r. jako współtwórca i inicjator wielu przedsięwzięć internetowych, początkowo związany m.in. ze sklepem Vivid.pl, porównywarką Radar.pl i platformą otwarte24.pl. Stworzył kilkanaście sklepów internetowych, w tym najnowszy lektury.biz. Od 2008 r. edukuje na temat sprzedaży internetowej w ramach bloga eKomercyjnie.pl, od 2009 r. organizuje ogólnopolską akcję Dzień Darmowej Dostawy. W 2015 r. uruchomił IMKER - firmę wspierającą twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek, przykładając rękę do rozniecenia w Polsce rewolucji self-publishingu. Sprzedaż produktów w internecie to nie tylko jego praca, ale i największa pasja. Mówią o nim, że posiada szósty, ecommercowy, zmysł - potrafi przewidzieć ewentualne błędy w systemach e-sklepów, w mig namierzyć i naprawić powody awarii w oprogramowaniu czy postawić w sytuacji kryzysowej alternatywny sklep. Jest specjalistą od gaszenia pożarów nie tylko w internecie, ale również jako naczelnik Ochotniczej Straży Pożarnej w Żurawnicy. W wolnym czasie angażuje się lokalnie, m.in. jako skarbnik i zawodnik w Klubie Sportowym ALWA Brody Małe, i czyta książki, nie tylko te wydane przez self-publisherów.