fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Bestseller audio w 20 godzin, czyli jak Joanna Okuniewska sprzedała ponad 10 000 egzemplarzy jednego odcinka podcastu w rekordowym czasie? [case study]

  z dnia: 1 lutego 2022

Joanna Okuniewska to autorka dwóch superpopularnych podcastów: Tu Okuniewska oraz Ja i moje przyjaciółki idiotki, które w sumie zanotowały dziesiątki milionów odsłuchów i od 3 lat są w czołówkach najpopularniejszych podcastów w Polsce. Niedawno zapowiedziała zakończenie tej drugiej serii i publikację ostatnich odcinków z nią związanych.

W niedzielę 30 stycznia 2022 r. jeden z tych finalnych epizodów miał swoją premierę w wyjątkowej formie. Całość została wydana jako specjalny odcinek charytatywny, z którego dochód ze sprzedaży zostanie przekazany do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Ten pomysł spotkał się z rewelacyjnym przyjęciem fanów Joanny Okuniewskiej. W niecałe 20 godzin od premiery, słuchaczki i słuchacze kupili bowiem ponad 10 tysięcy egzemplarzy odcinka podcastu.

Bestseller audio w mniej, niż jeden dzień? Tak, zgadza się! Z poniższego artykułu dowiesz się, jak to wszystko było możliwe (od strony zaplecza i nie tylko).


Społeczność to podstawa

Zacznijmy od najważniejszego. Myślę, że tak rewelacyjny wynik sprzedażowy nie byłby możliwy, gdyby nie budowana przez lata popularność Asi Okuniewskiej i jej podcastów.

Autorka przez wiele lat regularnie dostarczała swoim słuchaczkom i słuchaczom ciekawe, wciągające i bardzo angażujące treści. To absolutny fundament do jakichkolwiek działań, który później przekłada się na konkretne efekty. Czapki z głów dla Asi za dotychczasową pracę!

Bez sposobu na dotarcie do grupy swoich fanów, zgromadzonej wokół twórczości, nie można bowiem liczyć na sprzedaż swoich płatnych produktów. Wielokrotnie wspominaliśmy o tym w artykułach opublikowanych na blogu IMKER.

Przeczytaj też poradnik: Jak rozpocząć budowanie własnej społeczności w internecie? »


Promocja odcinka podcastu, landing page i ścieżka zakupowa

Informacja o specjalnym odcinku w związku z WOŚP pojawiła się w mediach społecznościowych Autorki: na Facebooku, Instagramie (jako wpis oraz stories) oraz w aplikacji Spotify (jako teaser odcinka, zapraszający do zakupu pełnej treści – bardzo fajny pomysł!).

Stamtąd Asia przekierowywała wszystkich zainteresowanych na specjalnie utworzony landing page, gdzie znajdowały się podstawowe informacje o odcinku (np. cena – 15 zł brutto) oraz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

Klikając w przycisk zakupowy na landingu, klienci lądowali w specjalnie spersonalizowanym koszyku TuOkuniewska, który działa na platformie sprzedażowej SalesCRM od IMKER:

W koszyku wystarczy podać swoje dane i zatwierdzić zakup. Następnie automatycznie kupujący przenoszony jest do wybranego systemu szybkich płatności, gdzie może opłacić swoje zamówienie. Cały proces jest oczywiście dostosowany również do urządzeń mobilnych.

Co ciekawe, jako że mamy tutaj do czynienia z produktem elektronicznym, w celu skrócenia ścieżki zakupowej, automatycznie ukrywamy w koszyku działającym na SalesCRM dwa pola w formularzu:

  • numer telefonu
  • nazwa firmy (w przypadku dostaw na adres firmowy)

Zebranie tych danych nie jest bowiem do niczego potrzebne w przypadku treści cyfrowych, a mniejsza liczba pól do wypełnienia może wpływać pozytywnie na konwersję ścieżki zakupowej.

Pozostałe dane są zaś potrzebne do wystawienia dokumentów księgowych (w tym przypadku – faktury za zakup), dlatego ich nie ukrywamy.


Platforma streamingowa tresci.online

Z kolei do dostarczenia odcinka podcastu do wszystkich kupujących, Asia Okuniewska wykorzystała platformę tresci.online od IMKER (powiązaną z SalesCRM), która była utworzona przy okazji grudniowej premiery audiobookowej wersji jej książki “Ja i moje przyjaciółki idiotki”.

Cały proces działa następująco:

  1. Klient składa i opłaca zamówienie
  2. Otrzymuje e-mailem link do logowania
  3. Wpisuje swoje hasło do platformy tresci.online
  4. Może słuchać audiobooka na dowolnym urządzeniu (musi mieć tylko dostęp do Internetu!)

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by zapisać sobie stronę w smartphonie na ekranie startowym / głównym (w zależności czy to jest system Android czy iOS). Wtedy ten odnośnik wygląda jak dedykowana aplikacja. Dodatkowo, w katalogu po zalogowaniu są też widoczne wszystkie pozostałe produkty Twórcy dostępne do zakupu.

Z kluczowych informacji związanych z platformą do słuchania:

  • Dostęp jest limitowany do 1 użytkownika i 1 urządzenia w danym momencie. Jeżeli użytkownik słucha na komputerze i zaloguje się na telefonie, to wówczas wyloguje go z komputera, itd.
  • Nasz system zapamiętuje, gdzie użytkownik skończył słuchanie i wznawia od tego miejsca!
  • Można też przyspieszać słuchanie lub lekko zwolnić (dla tych, co lubią :)) oraz cofać dźwięk o 30 sekund.
  • Jeżeli w samochodzie sparujemy nasz telefon z odtwarzaczem, to bez problemu posłuchamy też audiobooków w aucie.

Wyniki sprzedaży specjalnego odcinka podcastu

Tak jak wspomniałem na wstępie, w ciągu 20 godzin od momentu premiery w sklepie Joanny Okuniewskiej sprzedało się ponad 10 000 egzemplarzy odcinka podcastu.

Co ciekawe, ponad 2500 sztuk sprzedało się w pierwszej godzinie od momentu publikacji informacji w tej sprawie w Internecie.

Tak nagły wzrost zainteresowania wśród użytkowników może wywołać awarie czy niedostępności w niektórych platformach sklepowych, jednak nasze oprogramowanie SalesCRM jest świetnie przygotowane na takie sytuacje. Nie było ani jednej sekundy niedostępności w czasie opisywanego okienka (premiery płatnego odcinka).

Na social mediach, Asia na bieżąco pokazywała aktualne wyniki – to również interesowało nowe osoby i wpływało na szybsze pojawianie się kolejnych zamówień:


Podsumowanie case study

Sprzedaż odcinka podcastu Joanny Okuniewskiej ciągle trwa i serdecznie zapraszam Cię do jego zakupu.

Rekordowy wynik był możliwy dzięki połączeniu popularności Autorki, nagraniu ciekawej treści oraz wsparcia szczytnego celu. Trzeba przyznać, że to bardzo skutecznie i wyjątkowe połączenie.

Co ciekawe, po zakończeniu zbiórki na 30. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Asia zapowiedziała dalsze przekazywanie całego dochodu ze sprzedaży tego epizodu na statutowe cele fundacji. Dzięki temu wsparcie nie zakończy się w połowie lutego, tylko będzie cały czas trwało. Warto!

Przy okazji swojego zakupu przetestujesz też jak wygląda cały proces self-publishingu treści audio realizowany w IMKER dzięki systemowi SalesCRM i platformie tresci.online. Być może zobaczysz tutaj okazję do naszej współpracy!

Krzysztof Bartnik
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik - w branży e-commerce obecny od 2005 r. jako współtwórca i inicjator wielu przedsięwzięć internetowych. W 2015 r. uruchomił IMKER - firmę wspierającą twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek, przykładając rękę do rozniecenia w Polsce rewolucji self-publishingu. Sprzedaż produktów w internecie to nie tylko jego praca, ale i największa pasja. Mówią o nim, że posiada szósty, ecommercowy, zmysł - potrafi przewidzieć ewentualne błędy w systemach e-sklepów, w mig namierzyć i naprawić powody awarii w oprogramowaniu czy postawić w sytuacji kryzysowej alternatywny sklep. Jest specjalistą od gaszenia pożarów nie tylko w internecie, ale również jako prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Żurawnicy. W wolnym czasie angażuje się lokalnie i czyta książki, nie tylko te wydane przez self-publisherów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️