fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Znaczenie fotografii produktowej w branży odzieżowej | Imker

  z dnia: 2 października 2024


W przeciwieństwie do klientów butików stacjonarnych, internauci nie mogą dotknąć i przymierzyć ubrań dostępnych w Twoim sklepie odzieżowym online. Aby wzbudzić zainteresowanie konsumentów na tyle, by zechcieli złożyć zamówienie, musisz odpowiednio zaprezentować swój asortyment. Powinieneś zrobić to w sposób atrakcyjny, realistyczny i spójny z wizerunkiem marki. Postaramy się ułatwić Ci to zadanie i w poniższym artykule omówimy różne rodzaje fotografii produktowej. Podpowiemy też jak przygotować ubrania do sesji zdjęciowej. Miłej lektury!

Spis treści:

1. Rodzaje fotografii produktowej dla marek odzieżowych
2. Jak przygotować ubrania do sesji zdjęciowej?
3. Oświetlenie i kompozycja – o tym pamiętaj
4. Wysoka jakość, czyli element obowiązkowy zdjęć w e-commerce
5. Zadbaj o oryginalność zdjęć

Rodzaje fotografii produktowej dla marek odzieżowych
Fotografia produktowa w branży odzieżowej może przybierać różne formy. Masz do wyboru kilka rozwiązań, które pozwolą Ci osiągnąć odmienne efekty. Dużą popularnością cieszą się zdjęcia na białym tle. Ich atutem jest to, że pozwalają odbiorcy skupić się wyłącznie na prezentowanych ubraniach, eliminując wszelkie elementy rozpraszające uwagę. To bardzo uniwersalne fotografie, które pozwalają właściwie przedstawić właściwie każdy rodzaj odzieży. Doskonale akcentują detale, fakturę materiału oraz fason. Kolejna metoda to fotografia typu duch. Polega na prezentowaniu ubrań na manekinach, które następnie usuwa się ze zdjęć w procesie postprodukcji. W efekcie ma się wrażenie, że ubranie unosi się w powietrzu. Jednocześnie klient może obejrzeć jego krój i przekonać się, jak układa się na człowieku. Ciekawym rozwiązaniem jest ukazanie produktów jako elementów całej stylizacji. To tak zwane lookbooki, których celem jest zainspirowanie klientów poprzez pokazanie odzieży na modelach. Takie fotografie mogą być robione w studiu lub w plenerze. Bez wątpienia przydatne są także zdjęcia detaliczne. Ich zadaniem jest, jak sama nazwa wskazuje, ukazanie szczegółów odzieży, takich jak szwy, guziki, czy wzór. To ważne uzupełnienie podstawowych zdjęć produktowych, bo dzięki nim klienci mogą dokładnie ocenić jakość i wykończenie artykułów.

Jak przygotować ubrania do sesji zdjęciowej?
Przygotowanie ubrań do sesji zdjęciowej to kluczowy krok, który ma ogromny wpływ na to, jak będą prezentowały się fotografie. Zadbaj o to, żeby wszystkie produkty były w idealnym stanie. To sprawi, że zaoszczędzisz czas podczas obróbki zdjęć. Wyprasuj i wyczyść każde z ubrań. Plamki, kurz i zagniecenia nie umkną przed obiektywem aparatu i klienci z pewnością je dostrzegą. Jeśli planujesz zdjęcia na modelach, upewnij się, że odzież dobrze na nich leży. Przymiarki przed sesją pozwolą uniknąć problemów z niedopasowanymi rozmiarami, które mogą wpłynąć na estetykę i odbiór fotografii. Oprócz samej odzieży warto zatroszczyć się również o odpowiednie dodatki, takie jak biżuteria, buty czy torebki. Nawet jeśli nie będą one widoczne na głównych zdjęciach produktowych, mogą przydać się do zdjęć stylizacyjnych. W trakcie sesji musisz być przygotowany na wszystko. Miej przy sobie zestaw do szybkich poprawek składający się z taśmy klejącej, igły, nici oraz zapasowych guzików. Dzięki temu bez trudu poradzisz sobie w przypadku nieprzewidzianych wypadków.

Oświetlenie i kompozycja – o tym pamiętaj
Trudno zrobić dobre zdjęcie bez właściwego oświetlenia. Najlepsze efekty zapewni Ci miękkie, równomierne światło, które nie tworzy refleksów ani wyrazistych cieni. W studiu fotograficznym korzysta się ze sztucznego oświetlenia, które można w pełni kontrolować. Pamiętaj jednak o tym, że naturalne światło również jest w stanie zagwarantować znakomite rezultaty. Zwłaszcza w przypadku zdjęć stylizacyjnych. Nasza rada? Zainwestuj w profesjonalne elementy wyposażenia, takie jak reflektory i softboxy. Ciekawym rozwiązaniem są też lampy pierścieniowe. Zazwyczaj oświetlenie jest ustawiane po bokach uwiecznianego obiektu. To idealna opcja, gdy chcesz zaakcentować fakturę materiałów fotografowanych ubrań. Można również ustawić lampę naprzeciw. W trakcie sesji plenerowych warto używać blendy, która pomoże modyfikować sposób padania światła. Najlepszym rozwiązaniem będzie eksperymentowanie tak, żebyś mógł wypracować najkorzystniejsze dla siebie metody pracy. Zajmijmy się teraz kolejnym aspektem, czyli kompozycją. Jej zadaniem jest podkreślanie najważniejszych cech produktu. Ważne jest to, by unikać zbyt wielu elementów, które będą rozpraszały uwagę i odciągały ją od prezentowanego artykułu. Ubranie powinno znajdować się w centralnej części zdjęcia. Jeśli przygotowujesz sesję stylizacyjną, każdy fragment kompozycji musi być dobrze przemyślany i spójny z charakterem marki. Nie ma tutaj miejsca na przypadki. Tło, na którym prezentowane są produkty, powinno być neutralne. Jeśli korzystasz z papierowego albo materiałowego tła, upewnij się, że jest czyste i pozbawione jakichkolwiek skaz.

Wysoka jakość, czyli element obowiązkowy zdjęć w e-commerce
Jakość zdjęć produktowych decyduje o tym, jak konsumenci postrzegają zarówno asortyment Twojego sklepu, jak i całą markę. W e-commerce to właśnie fotografie są głównym narzędziem służącym do przekonania klientów do dokonania zakupu. Zadbaj o to, by miały wysoką rozdzielczość, a tym samym pozwalały dostrzec wszystkie detale ubrań. Rozmazane lub ziarniste zdjęcia mogą skutecznie zniechęcić do złożenia zamówienia i zapoznania się z resztą oferty. Istotnym aspektem jest także realistyczne odwzorowanie kolorów. Barwy muszą być jak najbliższe rzeczywistym, aby uniknąć nieporozumień i ewentualnych zwrotów. Upewnij się, że masz dobrze skalibrowany monitor i że w trakcie sesji wykorzystywane jest oświetlenie, które nie przekłamuje kolorów. Ponadto zachowaj spójność. Fotografie powinny być utrzymane w tej samej estetyce. Nie mogą się od siebie różnić, bo sklep przestanie sprawiać wrażenie profesjonalnego.

Zadbaj o oryginalność zdjęć
Oryginalność zdjęć może zdecydowanie wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji. Klienci cenią kreatywność i unikalność, więc warto zainwestować w nietypowe, interesujące ujęcia, które będą intrygujące. Nie ograniczaj się do standardowych rozwiązań. Spróbuj uchwycić odzież z różnych perspektyw. Baw się oświetleniem. Fotografie robione z góry, asymetryczne kadry czy detale pokazane w dużym zbliżeniu mogą dodać Twoim produktom charakteru. Każde zdjęcie może opowiadać pewną historię. Zastanów się, jakie emocje i skojarzenia chcesz wywołać u swoich klientów i jak możesz to osiągnąć za pomocą fotografii. Dzięki temu materiały dostępne na stronie Twojego sklepu będą bardziej angażujące i zapadną w pamięć odbiorcom. Warto poświęcić trochę czasu na proces edycji zdjęć. Drobny retusz usunie niedoskonałości, które zostały przeoczone podczas sesji. Bez trudu poprawisz kontrast i ustawisz właściwe nasycenie barw. Lekko wyostrzysz ujęcia, które nie prezentują się tak, jak należy i skorygujesz jasność. Ciekawą opcją jest również nałożenie na wszystkie fotografie tego samego filtra. To bardzo szybki sposób na ujednolicenie wyglądu sporej ilości materiałów.

Fotografia produktowa odgrywa niezwykle ważną rolę w internetowej branży fashion. Jeśli nie czujesz się wystarczająco kompetentny do tego, by samodzielnie robić zdjęcia, rozważ nawiązanie współpracy z profesjonalnym fotografem. A jeśli chcesz się sprawdzić i stawić czoła takiemu kreatywnemu wyzwaniu, skorzystaj z usługi, którą jest fulfillment ecommerce. Gdy nie będziesz musiał zajmować się obsługą logistyczną zamówień, tylko powierzysz to specjalistom zatrudnionym w Imker, zyskasz potrzebny czas i będziesz mógł spróbować swoich sił. Powodzenia!

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️