fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Przygotowanie sklepu odzieżowego online do sprzedaży | Imker

  z dnia: 25 września 2024

Uruchomienie sklepu odzieżowego online to wyzwanie, do którego musisz się właściwie przygotować. Sukces w e-commerce zależy nie tylko od atrakcyjnej oferty, ale także od odpowiedniego zaplecza technicznego, logistycznego i prawnego. Zanim pozwolisz konsumentom robić zakupy w swoim internetowym butiku, musisz upewnić się, że wszystko działa, jak należy i że o niczym nie zapomniałeś. Z pozoru niewielkie niedopatrzenia mogą mieć dotkliwe konsekwencje, dlatego testuj, sprawdzaj i planuj. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze kroki, które powinieneś podjąć, aby przygotować swój sklep odzieżowy do otwarcia i zapewnić sobie odpowiedni start w branży.

Spis treści:

1. Przeprowadź testy kluczowych funkcji strony sklepu
2. Zoptymalizuj witrynę pod kątem SEO i użyteczności
3. Zadbaj o formalności. Stwórz odpowiednie dokumenty prawne
4. Zaplanuj logistykę przesyłek
5. Opracuj politykę zwrotów
6. Odpowiednio wypromuj sklep

Przeprowadź testy kluczowych funkcji strony sklepu
Zacznij od wcielenia się w rolę klienta i przetestuj funkcjonalność sklepu. Przejdź przez cały proces zakupowy – od dodawania produktów do koszyka, przez wypełnianie formularza zamówienia, aż po finalizację transakcji. Nawet najmniejsze usterki w tych obszarach mogą zniechęcić klientów do dokonania zakupu i zaszkodzić Twojej marce. Nie ma tutaj miejsca na żadne niedociągnięcia. Oprócz tego sprawdź, jak szybko ładuje się strona i jak działa wyszukiwarka. Zweryfikuj poprawność wyświetlania się produktów na różnych urządzeniach, takich jak komputery stacjonarne, laptopy, smartfony i tablety. Użytkownik każdego z tych sprzętów powinien cieszyć się maksymalnym komfortem korzystania ze sklepu. Jeśli platforma jest wyposażona we wtyczki i dodatki, upewnij się, że działają poprawnie. Znakomitym pomysłem będzie poproszenie kilku zaufanych osób o przeprowadzenie takich samych testów. Niech podzielą się z Tobą swoimi uwagami. Ich opinie mogą pomóc w wychwyceniu błędów, których sam mógłbyś nie zauważyć.

Zoptymalizuj witrynę pod kątem SEO i użyteczności
Optymalizacja SEO to kluczowy krok w przygotowaniu sklepu odzieżowego do sprzedaży online. Dzięki odpowiednim działaniom Twoja strona będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania Google. To z kolei przełoży się na większy ruch organiczny. Wszystkie strony produktowe muszą mieć unikalne, dobrze napisane opisy, zawierające właściwe słowa kluczowe. Niezbędne są także tytuły oraz meta opisy, które zainteresują internautów. Optymalizacja SEO obejmuje również techniczne aspekty strony. Sprawdź, czy struktura URL jest przyjazna wyszukiwarkom, czy witryna szybko się ładuje, zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i na urządzeniach mobilnych. Z punktu widzenia użytkowników warto zadbać o intuicyjną nawigację, która ułatwi im poruszanie się po sklepie i odnalezienie interesujących ich produktów. Menu powinno być przejrzyste, a kategorie jasno opisane. Dodatkowo wyszukiwarka musi działać sprawnie i umożliwiać filtrowanie wyników według różnych kryteriów, takich jak rozmiar, kolor czy cena konkretnego artykułu.

Zadbaj o formalności. Stwórz odpowiednie dokumenty prawne
Bez dopełnienia formalności prawnych ani rusz. Każdy sklep internetowy musi mieć regulamin, który jasno określa zasady zakupów, prawa i obowiązki obu stron oraz procedury reklamacyjne. Istotne jest to, by był on zgodny z obowiązującymi przepisami i dostępny na stronie w widocznym miejscu. Tak, by nie sposób było go pominąć. Nie zapomnij o polityce prywatności, w której szczegółowo poinformujesz swoich klientów o sposobach przetwarzania ich danych osobowych zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych. Upewnij się, że zbierasz tylko te informacje, które są niezbędne do realizacji zamówień, i że są one należycie chronione. Jeżeli planujesz prowadzić kampanie marketingowe, takie jak newslettery, czy reklamy w mediach społecznościowych, konieczne jest uzyskanie od konsumentów zgody na przetwarzanie ich danych w celach marketingowych. W tym przypadku również warto zadbać o odpowiednie zapisy w polityce prywatności oraz o mechanizmy umożliwiające szybkie i proste wycofanie zgody.

Zaplanuj logistykę przesyłek
Logistyka przesyłek to bez wątpienia aspekt, który będzie wpływał na poziom zadowolenia Twoich klientów. Szybka i bezproblemowa dostawa jest często decydującym czynnikiem, który skłania ich do ponownych zakupów. Właśnie dlatego warto zainwestować czas i środki w zaplanowanie całego procesu wysyłki. Jeżeli zdecydowałeś już, z którymi firmami kurierskimi będziesz współpracować, sprawdź, czy oferujesz kilka różnych opcji dostawy. Największą popularnością cieszą się zazwyczaj: standardowa przesyłka kurierska, przesyłka ekspresowa oraz opcja odbioru osobistego. Pomyśl, czy w Twoim przypadku to ostatnie rozwiązanie ma rację bytu. Nie zaszkodzi rozważyć nawiązania współpracy z punktami odbioru paczek. To atrakcyjna propozycja dla konsumentów, bo z reguły wiąże się z niższymi kosztami. Zanim otrzymasz swoje pierwsze zamówienie i przystąpisz do jego realizacji, koniecznie sprawdź, czy na stronie Twojego sklepu znajdują się jasno określone koszty wysyłki. Dzięki temu nikt nie poczuje się niemile zaskoczony.

Opracuj politykę zwrotów
Polityka zwrotów to kolejny element, który może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe Twoich klientów. Wielokrotnie udowodniono, że internauci chętniej dokonują zakupów w sklepach, które oferują przejrzyste, zrozumiałe i korzystne warunki zwrotów. Ten dokument powinien być jasno sformułowany, pozbawiony zawiłości prawnych i łatwy do znalezienia na stronie. Określ, ile czasu klient ma na zwrot produktu, w jaki sposób otrzyma środki i czy istnieją jakiekolwiek wyjątki od ustalonych zasad. Miłym gestem będzie wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów poprzez zastosowanie pewnych ułatwień. Może to być na przykład dołączenie do paczki formularza zwrotu. Pamiętaj, że im prostszy i bardziej przyjazny dla klienta będzie cały ten proces, tym większa szansa na to, że wróci do Twojego sklepu. Nie da się ukryć, że w branży fashion przedsiębiorcy mają do czynienia ze zwrotami wyjątkowo często. Obawiasz się tego, czy poradzisz sobie z takim wyzwaniem? Jeszcze przed uruchomieniem sklepu pomyśl o skorzystaniu z usługi, którą jest fulfillment ecommerce. W Imker nie tylko możemy się tym dla Ciebie zająć. Jesteśmy w stanie również magazynować Twój towar, odbierać jego dostawy i pakować zamówienia.

Odpowiednio wypromuj sklep
Wszystko gotowe? W takim razie przyszedł czas na to, by skupić się na promocji Twojego butiku online. Nawet najlepiej zaprojektowany i zoptymalizowany sklep nie przyciągnie klientów, jeśli będzie pozbawiony właściwej reklamy. Masz spore pole do popisu co do działań, które można podjąć. Warto zacząć od założenia kont na platformach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Social media są szczególnie ważne w branży odzieżowej, gdzie wizualna prezentacja produktów odgrywa kluczową rolę. Przynajmniej dwa tygodnie przed oficjalnym otwarciem sklepu zacznij publikować posty, rolki i grafiki. Stopniowo buduj napięcie i bądź kreatywny, by najpierw wzbudzić ciekawość odbiorców, a następnie ją utrzymać. Jeżeli pozwala Ci na to budżet, możesz połączyć siły z influencerami, którzy poinformują swoich obserwatorów o zbliżającym się otwarciu Twojego sklepu.

Zanim uruchomisz swój internetowy butik, musisz mieć pewność, że wszystko działa, jak należy i że dopełniłeś wszelkich formalności prawnych. Nie spiesz się, nie bój się prosić innych o pomoc i zapomnij o niepotrzebnym stresie. W końcu już tylko jeden krok dzieli Cię od realizacji swojego marzenia!

logo
Niniejsza strona służy jako podgląd dla Klienta. Udostępnianie osobom trzecim zabronione. Wszystkie prawa zastrzeżone przez Top Online sp. z o.o. sp. k.

Kontakt: toponline.pl – help@toponline.pl

Krzysztof Bartnik
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik - w branży e-commerce obecny od 2005 r. jako współtwórca i inicjator wielu przedsięwzięć internetowych. W 2015 r. uruchomił IMKER - firmę wspierającą twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek, przykładając rękę do rozniecenia w Polsce rewolucji self-publishingu. Sprzedaż produktów w internecie to nie tylko jego praca, ale i największa pasja. Mówią o nim, że posiada szósty, ecommercowy, zmysł - potrafi przewidzieć ewentualne błędy w systemach e-sklepów, w mig namierzyć i naprawić powody awarii w oprogramowaniu czy postawić w sytuacji kryzysowej alternatywny sklep. Jest specjalistą od gaszenia pożarów nie tylko w internecie, ale również jako prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Żurawnicy. W wolnym czasie angażuje się lokalnie i czyta książki, nie tylko te wydane przez self-publisherów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️