
Wśród twórców, ekspertów i blogerów coraz popularniejsze stają się płatne treści, do których dostęp mają jedynie abonamentowi użytkownicy. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą wyodrębnić grono prawdziwych fanów, gotowych płacić za dodatkowe materiały. Na czym polega płatny dostęp do treści i dlaczego warto postawić na taki model? Temu zagadnieniu poświęciliśmy nasz dzisiejszy artykuł!
W tym artykule przeczytasz o:
Czym jest płatny dostęp do treści?
Płatny dostęp do treści to system, który wdrażany jest na stronie internetowej lub blogu danego twórcy. Najczęściej ma formę zakodowanej bazy wiedzy czy grupy. Regularnie pojawiają się tam różnego rodzaju newsy, opracowania, komentarze i inne materiały z danej dziedziny. Co ważne, zalogowanie do serwisu jest możliwe tylko po uprzednim wykupieniu abonamentu lub jednorazowego wstępu (forma rozliczenia jest tak naprawdę indywidualną kwestią każdego twórczy czy eksperta).
Z pewnością zastanawiasz się, czy musisz posiadać własną stronę, aby wdrożyć serwis płatnych treści. Teoretycznie nie (możesz np. założyć grupowy chat na Gmailu lub grupę w mediach społecznościowych). Jest to jednak rozwiązanie mało wygodne. Treści udostępniane na tego typu grupach mogą być bowiem kopiowane i nielegalnie udostępniane, podczas gdy materiały dodawane na prywatnej domenie są chronione przed pirackimi atakami.
Dlaczego to rozwiązanie godne rozważenia?
Dzięki zastosowaniu systemu dostępu do treści płatnych możesz zbudować niezwykle silne i zaangażowane audytorium, którego członkami będą jedynie osoby realnie zainteresowane prowadzoną przez ciebie działalnością. Jedną z istotnych korzyści tego modelu są oczywiście zyski finansowe, jednak to nie koniec jego zalet. Posiadanie tak mocnej społeczności to gwarancja wsparcia np. podczas wdrażania nowego projektu czy wydawania autorskiego poradnika. Co więcej, tego typu osoby mogą polecać twoją działalność innym ludziom z podobnych kręgów zainteresowań, a zatem są dla ciebie swego rodzaju „żywą reklamą”.
Z kolei sami odbiorcy mają większy komfort korzystania z twoich produktów, ponieważ nie muszą „przebijać się” przez masę obserwujących cię ludzi w mediach społecznościowych. To osoby, które chcą być traktowane wyjątkowo i pragną należeć do jasno określonej grupy o podobnych zainteresowaniach i priorytetach. Z tego powodu są w stanie zapłacić za dostęp do dodatkowych materiałów, w zamian oczekując merytorycznych i rzetelnych treści oraz specjalnych bonusów.
Jakie treści udostępniać odbiorcom?
Skoro twoi odbiorcy decydują się na płacenie za udostępniane przez ciebie treści, muszą mieć one określoną wartość. Przede wszystkim nie mogą być to materiały ogólnodostępne. To niezwykle ważne, ponieważ jeśli udostępnisz treści, które każdy użytkownik internetu może odnaleźć w sieci zupełnie za darmo, fani poczują się oszukani i z całą pewnością odejdą od społeczności.
Materiały muszą być także unikalne i znacznie bardziej pogłębione niż na bezpłatnych kanałach. Poza tym niezbędne jest zorganizowanie miejsca do dyskusji i wymiany poglądów (np. forum dyskusyjne, grupa w mediach społecznościowych, chat). Co najważniejsze, nie może także zabraknąć formy kontaktu z tobą.
Wielu odbiorców właśnie z tego powodu decyduje się na wykupienie dostępu do treści premium – potrzebują możliwości krótkiej rozmowy, uzyskania wartościowego komentarza czy porady. Forma kontaktu nie musi być stała i indywidualna: możesz raz na jakiś czas zorganizować webinar czy Q&A, do którego dostęp otrzymają tylko abonamentowi użytkownicy.
Oczywiście to nie wszystko – członkom grupy warto także zaoferować stałe zniżki na Twoje produkty (np. książki, zakupy w sklepie czy udział w szkoleniach). Staraj się angażować odbiorców i nieustannie wynagradzać im to, że zdecydowali się dołączyć do twojej społeczności!
Jak wdrożyć płatny dostęp do treści?
Członkostwo w społeczności abonamentowej jest zazwyczaj sprzedawane w modelu, który zakłada pewną „niedostępność”, aby odbiorcy mogli czuć się wyjątkowo, a osoby niebędące częścią audytorium miały poczucie, że coś ich omija. Z tego powodu zapisy do grupy powinny być otwierane 1 lub maksymalnie 2 razy w roku.
Jeśli chodzi o samo wdrożenie systemu płatnych treści, to najlepiej skorzystać z gotowego rozwiązania (jak np. SalesCRM od IMKER), które umożliwia sprzedaż produktów cyfrowych. Abonament płatny dla wyjątkowo zaangażowanych odbiorców jest sam w sobie czymś prestiżowym, dlatego sam panel także powinien być odpowiednio dostosowany. Jeśli nie masz możliwości stworzenia takiego miejsca, możesz wypróbować na początek płatne newslettery, o których więcej pisaliśmy w tym artykule.
Podsumowanie
Umożliwienie odbiorcom dołączenie do elitarnej grupy treści płatnych to model, który jest wyjątkowo przydatny w sytuacji, gdy zależy ci na zbudowaniu silnego wizerunku eksperta. Wówczas użytkownicy czerpią wiedzę i informacje z twojego źrodła, a jeśli uznają je za rzetelne i wartościowe – z pewnością polecą je kolejnym osobom. To rodzaj klubu wzajemnych korzyści, dlatego zdecydowanie warto wdrożyć to rozwiązanie na swoim blogu czy stronie!
