Zróżnicowanie form dostawy to jeden z najważniejszych czynników, które przyciągają potencjalnego klienta do kupowania w sieci.
Mogąc wybrać spośród kilku opcji przesyłki, kupujący z większym prawdopodobieństwem dokończy rozpoczęte zakupy, a Ty zwiększysz poziom swojej sprzedaży.
Zastanawiasz się pewnie jakie metody dostawy uwzględnić w rozszerzeniu swojej oferty wysyłki i jakie kryterium stosować do ich wyboru. Zanim jednak odpowiemy na to pytanie, przyjrzymy się powodom, dla których część konsumentów nie decyduje się na zakupy w internecie. Co możesz zmienić, by zwiększyć grono swoich odbiorców?
W tym artykule przeczytasz o:
Przyczyna mniejszych sprzedaży
Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020”, wśród Polaków, którzy nie kupują w sieci, aż 23 proc. deklaruje, że nie robi tego z powodu wysokich kosztów dostawy. Co ciekawe, wśród tej samej grupy respondentów, na pytanie o to, co skłoniłoby ich do zakupów w internecie, 42 proc. uważa, że byłyby to niższe koszty dostawy.
Rozwiązania wyłaniają się same – urozmaicić formy dostarczenia produktu do klienta oferując także opcje bardziej ekonomiczne i wprowadzić możliwość darmowej dostawy. Ta ostatnia okazuje się też być istotnym motywem dla kupujących, którzy wolą dopełnić swój koszyk do kwoty darmowej wysyłki, niż dodatkowo zapłacić za kuriera.
Warto też pamiętać, że nie same koszty dostawy mogą okazać się minusem dla kupujących – wśród najczęstszych problemów podczas zakupów w sieci wymieniany jest również długi czas oczekiwania na przesyłkę. Klienci lubią być poinformowani o szacowanym czasie dostawy, a im będzie krótszy, tym lepiej.
Operator dostawy – czym się kierować przy wyborze?
Czas oferowanej dostawy oraz jej koszt to główne czynniki wyboru metody przesyłki nie tylko dla kupującego, ale i dla Ciebie – właściciela sklepu internetowego. Zastanawiając się nad doborem firm kurierskich (bowiem to ważne, abyś wśród swoich form dostawy oferował usługi kilku takich firm), zwróć też uwagę na ich rzetelność i opinie – najlepiej konsumentów i właścicieli innych sklepów.
Nie bez znaczenia będzie także renoma danej firmy. Klienci znacznie chętniej wybierają usługi znanego przedsiębiorstwa niż niewielkiej lub nowopowstałej firmy. Dla wielu osób to oznaka bezpieczeństwa i jakości usługi – gwarancja, że przesyłka dotrze do nich w idealnym stanie.
Jakie formy dostawy preferują klienci?
1. Przesyłka kurierska
To najpopularniejsza forma dostawy zakupionych w internecie produktów, co bez wątpienia związane jest z wygodą – przesyłka trafia bezpośrednio pod drzwi klienta, przeważnie w kilka dni od zakupu. Jest szczególnie atrakcyjną opcją dla osób mieszkających z dala od miast, dla których często przesyłka kurierska jest najbezpieczniejszą i najszybszą formą dostawy.
2. Punkt odbioru
Paczkomaty, których spory sukces odnotowaliśmy w ubiegłych latach, oraz inne punkty dostawy są szczególnie popularne wśród trzydziesto i czterdziestolatków – ludzi pracujących i ceniących sobie optymalizację swojego czasu. Swoją przesyłkę, przez kilka dni, mogą odebrać podczas zakupów w sklepie osiedlowym, kiosku lub chociażby na stacji benzynowej.
Co więcej, jak czytamy w raporcie “E-commerce w Polsce 2020”, obecnie, już ponad 80% odbiorców, ma swój punkt partnerski w zasięgu zaledwie 10 minut.
Dla konsumentów odbiór przesyłki w punkcie to wygoda i brak konieczności czekania na kuriera w domu.
3. Odbiór w sklepie
To możliwość darmowego odbioru zamówienia w siedzibie lub oddziale Twojego sklepu. To opcja atrakcyjna tylko dla tych kupujących, którzy mają blisko, więc oferowanie odbioru w sklepie ma sens przede wszystkim w przypadku tych zlokalizowanych w dużych miastach lub sklepów sieciowych. Niestety, wraz z pojawieniem się pandemii metoda ta straciła na popularności podobnie jak całkiem powszechny wcześniej odbiór za pobraniem.
4. Przesyłka pocztowa
Opcja ta obejmuje kilka usług Poczty Polskiej, których wybór zależy od wagi i gabarytów przesyłki oraz preferencji klienta – wybierać można spośród listu poleconego, paczki pocztowej, usługi kurierskiej. Dostawa jest realizowana w standardowych godzinach dostarczania przesyłek przez Pocztę Polską, a w przypadku nieobecności klienta, listonosz lub kurier zostawia awizo.
Ciekawą opcją oferowaną przez Pocztę Polską są przesyłki marketingowe – jest to specjalny rodzaj wysyłki stworzony m.in. z myślą o prenumeratach. Niestety w związku z tym, że taki rodzaj przesyłki jest nierejestrowany, stosuje się go tylko do wysyłki wybranych produktów np. katalogów lub gazet.
Które firmy kurierskie są najlepsze?
W Polsce działa kilkadziesiąt firm kurierskich, ale przeciętny konsument potrafi wymienić od czterech do sześciu z nich. I właśnie według różnych rankingów największą popularnością w Polsce cieszą się DPD, DHL, InPost, Fedex, Poczta Polska i Paczka w Ruchu.
W IMKER przesyłki wysyłamy za pośrednictwem większości spośród wyżej wymienionych firm. A oto jak wygląda popularność poszczególnych przewoźników wśród klientów końcowych w pierwszym kwartale 2021 roku.
Więcej nie znaczy lepiej
Klienci lubią mieć wybór, jednak zbyt wiele możliwości np. dotyczących rodzaju przesyłki może spowodować paraliż decyzyjny i niepotrzebnie skomplikować ścieżkę zakupową. W IMKER polecamy naszym klientom wybór 3-4 form dostawy odpowiadającym potrzebom różnych grup klientów: takich, dla których najważniejsza jest niska cena, dla tych, którzy cenią niezależność i wygodę, i dla tych, którzy chcą mieć pewność, że przesyłka dotrze pod ich drzwi.
Podsumowanie
Różnorodność wśród form dostawy działa na korzyść sklepu internetowego, ale nie należy przesadzać z dużą liczbą przewoźników. Ważne jest natomiast aby zadbać o to, aby firmy kurierskie, których usługi proponujesz w Twoim sklepie miały dobre opinie, cieszyły się zaufaniem klientów i spełniały ich oczekiwania.
W IMKER, pomożemy Ci w wyborze najlepszych rozwiązań do prowadzonego przez Ciebie sklepu. Dzięki nam znajdziesz najkorzystniejsze rozwiązania, które bezpośrednio poprawią doświadczenia zakupowe Twoich klientów.