fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Jak stworzyć unikalny sklep odzieżowy online? | Imker

  z dnia: 27 września 2024


W Internecie nie brakuje sklepów, które zajmują się sprzedażą odzieży. Choć niektóre z nich kierują swoją ofertę do innej grupy docelowej, wciąż trzeba przyznać, że będziesz musiał stawić czoła ogromnej konkurencji. Co zrobić, by wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów i znaleźć swoje miejsce na rynku? Nie wystarczy niestety odpowiedni asortyment i atrakcyjne ceny. Konieczne jest stworzenie silnej marki, z którą ludzie będą mogli się utożsamiać i którą będą darzyli sympatią oraz zaufaniem. Jak to zrobić? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

Spis treści:

1. Coś więcej niż sklep. Stwórz silną markę z misją
2. Wizja i wartości – dlaczego są tak istotne?
3. Kluczowa rola identyfikacji wizualnej marki
4. Ton of voice, czyli zastanów się, jak chcesz komunikować się z klientami
5. Drobiazgi, które mogą wyróżnić Twój sklep spośród konkurencji

Coś więcej niż sklep. Stwórz silną markę z misją
Większość konsumentów szuka dziś czegoś więcej niż kolejnego sklepu, który oferuje stylowe ubrania wysokiej jakości. Chcą nabywać produkty marek, które są dla nich przekonujące i których misja jest spójna z wyznawanymi przez nich wartościami. Właśnie dlatego tak ważne jest to, by Twój butik był czymś więcej niż tylko miejscem, w którym można kupić odzież. Nie wiesz, od czego zacząć, a wymyślenie misji wydaje Ci się naprawdę trudne? Pomyśl o tym, co poza produktami może zaoferować Twoja marka. Promowanie zrównoważonej mody, ułatwianie klientom wyrażania siebie poprzez ubiór, wspieranie lokalnych biznesów, a może działanie na rzecz organizacji charytatywnych? Możliwości jest więcej, niż mógłbyś przypuszczać. Istotne jest to, aby misja była autentyczna i spójna z wyznawanymi przez Ciebie zasadami. Klienci z łatwością wyczuwają fałsz, dlatego zachowaj transparentność i działaj w zgodzie z samym sobą. Próby udawania zaangażowania w kwestie społeczne czy ekologiczne bez rzeczywistego działania, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wizja i wartości – dlaczego są tak istotne?
Udało Ci się określić misję? Wspaniale. Teraz przyszedł czas na sformułowanie wizji i wartości marki. Wizja to długoterminowy cel, do którego dąży Twoja firma, a wartości to fundamenty, na których opierasz swoje działania. Oba te elementy są niezwykle istotne, ponieważ to one wyznaczają kierunek, w którym będzie rozwijał się Twój sklep. Wielokrotnie będziesz do nich powracać, na przykład przygotowując kampanię reklamową, traktując je jako swego rodzaju drogowskaz. Jaka powinna być wizja Twojej marki? Inspirująca, ambitna, a zarazem realistyczna. Może obejmować takie cele, jak zostanie liderem w sprzedaży odzieży dla konkretnej grupy klientów, wprowadzenie na rynek innowacyjnych ubrań, lub zmienienie sposobu, w jaki ludzie postrzegają modę. Powinna odzwierciedlać wyjątkowy charakter marki i skutecznie odróżniać ją od konkurencji. Wartości to z kolei zasady, którymi jako właściciel sklepu odzieżowego online kierujesz się podczas pracy. Transparentność, oryginalność, troska o klientów, odwaga – to tylko niektóre przykłady. Gdy już je wybierzesz, pamiętaj o tym, by systematycznie i odpowiednio je komunikować. Zarówno zespołowi, jeżeli zatrudniasz albo planujesz zatrudnić pracowników, jak i konsumentom. Efekt? Autentyczna marka z krwi i kości, a nie zwyczajna marketingowa wydmuszka, która ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Kluczowa rola identyfikacji wizualnej marki
Ludzie to wzrokowcy. Misję, wizję i wartości, które stanowią esencję marki, musisz więc zaprezentować im w atrakcyjny sposób. Wykorzystaj do tego identyfikację wizualną. To ona w dużej mierze pozwala na konsekwentne budowanie rozpoznawalności i wyróżnienie się spośród innych sklepów. Obejmuje takie elementy jak między innymi:
-logo
-kolorystyka
-typografia
-symbole używane przez markę.
To również stylistyka zdjęć oraz grafik, które publikujesz na stronie sklepu i w materiałach promocyjnych. Wszystko to powinno być utrzymane w tej samej estetyce i doskonale ze sobą współgrać. Identyfikację wizualną musisz stosować konsekwentnie w każdym z kanałów komunikacji – od strony internetowej, przez media społecznościowe, aż po opakowania produktów i bileciki dołączane do zamówień. Jeśli nie dysponujesz odpowiednimi umiejętnościami i znajomością oprogramowania, jej zaprojektowanie zleć profesjonalnemu grafikowi. Dzięki temu zyskasz pewność, że każdy z elementów został dopracowany w najdrobniejszych szczegółach i że w pełni oddaje wizję i wartości Twojej marki. Dobrze zrobiona identyfikacja wizualna nie tylko przyciąga uwagę, ale także sprawia, że marka wzbudza pozytywne skojarzenia i na dłużej zapada w pamięć. Bez niej nie będziesz w stanie stworzyć unikalnego sklepu odzieżowego online.

Ton of voice, czyli zastanów się, jak chcesz komunikować się z klientami
Podczas całego procesu jej kreowania markę powinieneś traktować jak człowieka. Myślenie o niej w ten sposób znacznie ułatwi Ci to zadanie. Wiesz już, co chciałby osiągnąć, co jest dla niego ważne i jak wygląda. Teraz przyszła pora na zastanowienie się nad tym, jak mówi. Ton of voice, czyli sposób, w jaki komunikujesz się z odbiorcami, w dużej mierze decyduje o tym, jak postrzegana jest Twoja marka. Powinien być spójny z jej charakterem i dopasowany do grupy docelowej. Jeżeli stawiasz na elegancję i luksus, a swoje towary zamierzasz sprzedawać zamożnym osobom w średnim wieku, ton komunikacji musi być profesjonalny i wyważony. Nie ma tu miejsca na elementy slangu, czy bezpośrednie zwroty. Zupełnie inaczej będziesz mówił do młodzieży i dorosłych, jeśli marka jest nieco nonszalancka, a nawet buntownicza. W tym przypadku spokojnie sięgaj po odważne żarty, potoczne sformułowania i swobodny język. Pozwoli Ci to skrócić dystans między marką a konsumentami. Pamiętaj, że ton of voice to nie tylko słowa, ale i forma ich przekazywania. Jaki wydźwięk mają formułowane komunikaty? Przyjazny i osobisty, czy formalny? Czy zwracasz się do klientów na „Ty” czy stosujesz oficjalne zwroty takie jak „Pan” i „Pani”? To również ma duży wpływ na to, jak będzie postrzegany Twój sklep.

Drobiazgi, które mogą wyróżnić Twój sklep spośród konkurencji
Diabeł tkwi w szczegółach. W tym powiedzeniu jest sporo prawdy, dlatego zwróć uwagę na drobiazgi, które mogą uczynić Twój sklep wyjątkowym. Często to właśnie małe, ale przemyślane detale sprawiają, że klienci decydują się na zakupy w danym butiku i chętnie do niego wracają. Znakomitym przykładem jest personalizacja zamówień. Dołączanie do paczek ręcznie pisanych podziękowań, drobnych upominków czy kuponów rabatowych na kolejne zakupy może pozytywnie zaskoczyć konsumentów. Dzięki temu szybciej zapamiętają Twoją markę. Możesz także sięgać po specjalne opakowania, które nie tylko chronią odzież, ale i podkreślają jej unikalność. Bardzo dobrym pomysłem jest zdecydowanie się na fulfillment ecommerce. Nie będziesz musiał na własną rękę zajmować się przygotowywaniem towarów do wysyłki. To zadanie przejmą od Ciebie specjaliści tacy jak personel Imker. Warto również pomyśleć o wprowadzeniu do oferty limitowanych kolekcji lub artykułów dostępnych wyłącznie online. Tego typu działania mogą zwiększyć zainteresowanie Twoim sklepem i zachęcić internautów do regularnego odwiedzania strony w poszukiwaniu nowości. Nie zapominaj także o doskonałej obsłudze klienta. Szybka i fachowa pomoc w przypadku kłopotów z zamówieniem, elastyczne podejście do zwrotów czy możliwość bezproblemowego kontaktu z pracownikami mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie Twojej marki i zwiększyć lojalność klientów.

Stworzenie wyjątkowego sklepu odzieżowego online to niełatwe zadanie, ale dzięki powyższym informacjom z pewnością poradzisz sobie z tym wyzwaniem.

Krzysztof Bartnik
Krzysztof Bartnik

Krzysztof Bartnik - w branży e-commerce obecny od 2005 r. jako współtwórca i inicjator wielu przedsięwzięć internetowych. W 2015 r. uruchomił IMKER - firmę wspierającą twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek, przykładając rękę do rozniecenia w Polsce rewolucji self-publishingu. Sprzedaż produktów w internecie to nie tylko jego praca, ale i największa pasja. Mówią o nim, że posiada szósty, ecommercowy, zmysł - potrafi przewidzieć ewentualne błędy w systemach e-sklepów, w mig namierzyć i naprawić powody awarii w oprogramowaniu czy postawić w sytuacji kryzysowej alternatywny sklep. Jest specjalistą od gaszenia pożarów nie tylko w internecie, ale również jako prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Żurawnicy. W wolnym czasie angażuje się lokalnie i czyta książki, nie tylko te wydane przez self-publisherów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez Imker Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️