Jednym z często wykorzystywanych kanałów do promocji własnego podcastu w Internecie jest bez wątpienia YouTube. Oprócz wgrywania nowych odcinków audio na Spotify, Apple czy Google Podcast, to właśnie do platformy wideo Google’a twórczynie i twórcy podcastów często kierują swoje pierwsze kroki.
Widzi to również sam YouTube i dlatego opublikował kompleksowy, 67-stronicowy poradnik na temat tego, jak dodać, zarządzać i wypromować swój podcast w tym medium. Jego lektura to pozycja obowiązkowa dla każdego podcastera. Zapraszam do poniższego artykułu od IMKER, w którym zbieram ciekawe wskazówki na temat wydawania własnego podcastu na YouTube.
W tym artykule przeczytasz o:
Zastrzeżenie na początku
Ważne zastrzeżenie pojawia się na samym początku opracowanego poradnika. Czytamy w nim:
Te najlepsze praktyki to porady, które zebraliśmy z tego, co już wcześniej działało na platformie YouTube, ale nie gwarantujemy, że zapewniają one sukces.
Dodatkowo, na stronie tytułowej widnieje zastrzeżenie „poufne i zastrzeżone„, jednak materiał jest publicznie dostępny.
Poradnik podcast na YouTube podzielony jest ogólnie na trzy główne sekcje:
- strategia contentowa (planowanie, branding, publikacja i promocja)
- strategia dla kanału (zarządzanie kanałem, odpowiedzi na częste pytania)
- tworzenie contentu (audio vs wideo, formaty, jak się wyróżnić, a także podstawy)
Poniżej zebrałem swoje notatki, którymi chcę się z Tobą podzielić. Mam nadzieję, że przydadzą Ci się do promocji Twojego podcastu na YouTube!
Strategia contentowa podcastu na YouTube
Zaczynamy od określenia grupy docelowej. Musimy sobie odpowiedzieć na pytania kim dokładnie jest nasz wymarzony widz, czy czego ma się dowiadywać z naszego contentu.
Znajdziemy tu też informacje na temat podstaw brandingu kanału na YouTube, tworzenia kafelków czy miniatur.
💡 Ciekawe wskazówki:
- W przypadku podcastów o ugruntowanej pozycji – wykorzystaj swój obecny branding i zdjęcia, aby ułatwić widzom rozpoznanie tego jako Twojego oficjalnego kanału.
- Uporządkuj każdy ze swoich pełnych programów w osobne listy odtwarzania.
- Używaj jasnego nazewnictwa z nazwą swojego podcastu i pełnymi odcinkami w tytułach playlist.
- Oddziel klipy od pełnych programów, nie umieszczaj ich na tej samej liście odtwarzania, gdyż może wywołać zamieszanie wśród odbiorców.
Autorzy poradnika zwracają także uwagę, na to by zastanowić się jak potencjalni słuchacze / oglądający mogą zetknąć się z naszym contentem i co powinniśmy robić, by im to ułatwić.
Czy warto mieć więcej, niż jeden na kanał na YouTube do promocji podcastu?
Konsekwencja w publikacji materiałów na YouTube ważniejsza od ich jakości?
YouTube pisze, że „częste publikowanie jest znacznie mniej ważne, niż publikowanie zgodnie z harmonogramem”.
Produkcja filmów o wysokiej jakości jest świetna, ale bardzo trudno publikować tylko tego typu produkcje. Należy znaleźć równowagę między ilością treści a jakością, którą możesz utrzymać w dłuższej perspektywie.
Kiedy używać live, a kiedy robić premierę?
Jak promować swoje podcasty na YouTube?
Podczas promocji podcastów na YouTube, Google radzi sprawnie wykorzystywać różne platformy społecznościowe (ze wskazaniem na Instagram oraz Snapchat).
Kluczowe znaczenie mają wezwania do działania: podczas gdy klipy promocyjne lub zwiastuny Twoich treści na YouTube treści mogą być skuteczne, znacznie łatwiej i szybciej zmotywować odbiorców gdy przekażemy do nich bezpośredni komunikat z zaproszeniem do sprawdzenia nowych treści (idealnie porozmawiamy z nimi np. w formie Shorts czy Stories).
Obrazek statyczny w tle czy jednak nagranie podcastu?
W sekcji Tworzenie treści Google wyraźnie mówi (strona 39), że:
„odbiorcy YouTube preferują podcasty wideo zamiast podcastów audio”.
Według poradnika aż dwa razy więcej wyświetleń mają materiały z normalnym nagraniem wideo (np. z twórcami podcastu czy osobami, które są w nich gośćmi) i słowem „podcast” w tytule (i ponad 15 minut długości), niż te, które używały wizualizacji statycznej. To mocno otwierająca oczy statystyka.
Podsumowanie
Poradnik Podcasty na YouTube od Google zawiera wiele konkretnych, praktycznych wskazówek, które powinny szybko przełożyć się na wzrost popularności Twoich publikacji na tej platformie.
Pamiętaj oczywiście, aby w tym wszystkim zachować swój unikalny styl. To, że nagrania wideo “oglądają się lepiej” wcale nie znaczy, że musisz za wszelką cenę do mikrofonu dokładać kamerę i pokazywać siebie czy swoich rozmówców. Jest to po prostu opcja, którą każda podcasterka czy podcaster może rozważyć.
A może płatne odcinki podcastu? Od tego jest IMKER!
Jeżeli nagrywasz swój podcast i szukasz sposobu na zarabianie na swojej twórczości, skontaktuj się z nami i pokażemy Ci, że dysponujemy zarówno narzędziami do sprzedaży, jak i udostępnienia Twoim odbiorcom płatnych odcinków.
Takie rozwiązanie wykorzystała choćby Joanna Okuniewska przy okazji sprzedaży specjalnego odcinka na WOŚP, co opisaliśmy w tym artykule: Bestseller audio w 20 godzin, czyli jak Joanna Okuniewska sprzedała ponad 10 000 egzemplarzy jednego odcinka podcastu w rekordowym czasie? [case study] »
To może być znakomity sposób na zarabianie na Twojej pasji! Zapraszam do kontaktu.