Jak Autorka czy Autor powinni zacząć działania marketingowe na Facebooku?

  z dnia: 3 marca 2023

Facebook to wciąż świetne miejsce na pozyskiwanie ruchu przez twórców i twórczynie. W jednym miejscu gromadzą się miliony ludzi, którzy codziennie sprawdzają, co w sieci “piszczy”. Tak szeroki i w zasadzie wciąż darmowy dostęp do potencjalnych odbiorców i odbiorczyń to potężne narzędzie, które warto wykorzystać w swoich działaniach marketingowych. Jak i co publikować na Facebooku by przyciagać odbiorców?


Dlaczego warto założyć konto firmowe na Facebooku?

Jeżeli zastanawiasz się, jak najłatwiej trafić do osób, które nigdy wcześniej nie miały okazji zapoznać się z Twoją twórczością, to Facebook jest prawidłową odpowiedzią. Jest to nadal jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych, używana przez ludzi w każdym wieku. Według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl platformę Facebook w grudniu ub.r. odwiedziło aż 26,71 mln użytkowników, czyli 90,01 proc. wszystkich polskich internautów. W ostatnim miesiącu 2022 roku każdy spędził tam średnio ponad 17 godzin!

Dzięki kontu firmowemu możesz więc w naprawdę szybki sposób zyskać popularność.  Wystarczy, że złapiesz odpowiedni rytm dodawania postów. Wpływa na to algorytm, który w założeniu jest dość prosty – więcej fanów to lepsza pozycja w wyszukiwarce, a lepsza pozycja w internecie to większa liczba nowych czytelników.

Konto firmowe pozwala także na podtrzymywanie dwustronnych kontaktów z obserwatorami. Możesz tu zbudować społeczność, która będzie podążać za każdym Twoim działaniem. Pamiętaj jednak, że wraz z rozpoczęciem publikowania na Facebooku zaczniesz być, a przez to i Twoja twórczość, oceniany przez obserwatorów. Zadbaj więc o to, żeby publikowane posty zawsze były zgodne z Twoimi przekonaniami.


Rodzaj konta na Facebooku – czym się różni konto osobiste od firmowego?

Zgodnie z regulaminem Facebooka, możesz posiadać tylko jedno konto osobiste, które powinno służyć wyłącznie celom prywatnym, takim jak: publikowanie zdjęć, prywatnych informacji  i komunikacji z rodziną i znajomymi. Co więcej, na koncie prywatnym:

  • masz ograniczoną liczbę kontaktów (5000);
  • nie możesz publikować reklam;
  • nie możesz planować postów;
  • nie możesz analizować statystyk;
  • nie istnieje możliwość zostawienia opinii i rekomendacji.

Konto firmowe to w zasadzie Twoja internetowa wizytówka biznesowa, dzięki której na bieżąco możesz podejmować działania związane z promocja firmy oraz sprzedażą produktów. Taki profil jest o wiele bardziej rozwiniętym narzędziem marketingowym i pozwala na:

  • nieograniczona liczbę obserwujących i fanów;
  • płatne reklamy;
  • analizę statystyk;
  • planowanie postów;
  • otrzymywanie recenzji.

Narzędzia biznesowe dostępne tylko na koncie firmowym zdecydowanie przechylają szalę na rzecz tego typu konta. Dzięki nim będziesz mógł/mogła lepiej poznać swoich odbiorców i precyzyjniej do nich docierać.


Na samym początku…

Stworzenie profilu firmowego nie jest skomplikowanym procesem. Do aktywacji potrzebujesz założonego już wcześniej, prywatnego konta na Facebooku. Po zalogowaniu na swój profil, wystarczy, że naciśniesz 9 kropek w prawym górnym rogu ekranu.

Następnie na kafelku „Utwórz” klikniesz przycisk: „Strona”. Facebook przeniesie Cię do okna z podglądem na wersję desktop i mobile.

Należy tam uzupełnić informacje o powstającej stronie, takie jak: opis tego, czym się zajmujesz oraz kategorię działalności. Pamiętaj jednak o tym, że musisz się zmieścić ze wszystkim w 255 słowach.

Przygotowany przez Ciebie opis pojawi się w sekcji “Informacje”. Po wprowadzeniu wszystkich zmian i kliknięciu przycisku “utwórz stronę”, pojawi się krótki komunikat potwierdzający stworzenie strony firmowej, a wraz z nim dwa nowe pola:

  1. dodaj zdjęcie profilowe
  2. dodaj zdjęcie w tle.

Obie opcje są opcjonalne, jednak warto z nich skorzystać – pokazując siebie na zdjęciu zwiększasz wiarygodność profilu. Na samym końcu kliknij “zapisz” i… gotowe. Od teraz możesz cieszyć się swoim nowym profilem firmowym.


Wszystko o komunikacji

Prowadząc konto firmowe na Facebooku sam/a decydujesz, jakie treści i zdjęcia będą publikowane na stronie. Na profilu głównym możesz zamieścić buttony zachęcające do zakupu Twojej twórczości albo nawiązania kontaktu, podać dane kontaktowe czy też umożliwić czytelnikom rozmowę przez Messenger. Obserwujący mogą odpowiadać na  publikacje, wchodzić w dyskusję i dzielić się swoimi wrażeniami.

Aby utrzymywać stałą aktywność odbiorów, zadbaj o regularność postowania. Ważne jest, żeby treść postów była  angażująca i różnorodna, a także pisana językiem korzyści. Świetnie sprawdzają się publikacje, które zachęcają do podejmowania aktywności, nawiązujące do aktualnych wydarzeń lub takie, które mają bezpośrednie połączenie z Twoją twórczością. Warto też pomyśleć nad stroną graficzną postów – nic tak nie przyciąga uwagi jak dobre zdjęcia czy pomysłowe grafiki. Pamiętaj tylko, by i styl graficzny i treści były spójne. Pisz o tym, w czym się specjalizujesz i co Cię interesuje. Skupiając się na jednej tematyce, dajesz jasny komunikat czytelnikom: “Hej, jeśli też interesujesz się prowadzeniem biznesu online/dietą po 40-tce/nauką języka hiszpańskiego – to zostań ze mną, a dowiesz się przydatnych/nowych/ciekawych rzeczy”.


Baw się formą – typy treści na Facebooku

Nie przywiązuj się do jednej formy publikacji. Warto wykorzystać szerokie możliwości Facebooka, dzięki którym Twój profil firmowy nabierze charakteru.

  • Nie bój się infografik, które są obecnie jedną z modniejszych form przekazywania informacji w internecie.
  • Gdy masz taką możliwość, to wstawiaj krótkie filmiki. Formy audiowizualne zawsze dobrze się sprawdzają.
  • Udostępniaj materiały i wywiady, w których bierzesz udział – z innych stron i profili.
  • Ciekawym uzupełnieniem posta jest też album zdjęć, który przyciągnie uwagę czytelników.
  • Wstawiaj relacje, czyli tymczasowe publikacje znikające po 24 godzinach. Mogą to być zdjęcia, filmy oraz posty. Po wygaśnięciu dostępu, wszystkie materiały możesz przeglądać w archiwum relacji.
  • Korzystaj z opcji transmisji live, dzięki której będziesz mieć bezpośredni kontakt z odbiorcami.
  • Sprzedawaj własne produkty na Marketplace

W żadnym jednak wypadku nie pozwól, by opuściła cię kreatywność. Facebook jest miejscem, w którym oryginalność to podstawa.


Rola hasztagów

W internecie krąży opinia, że używanie hasztagów na Facebooku jest niepotrzebnym marnowaniem czasu. Nie możemy się jednak z tym zgodzić. Dobrze używane hasztagi  mają bowiem wiele zalet:

  1. pozwalają oznaczyć i kategoryzować publikacje, co ułatwia znalezienie Twojej strony przez organicznych użytkowników
  2. dzięki nim łatwo możemy “dołączyć” do rozmów na popularne tematy
  3. pozwalają skumulować recenzje w jednym miejscu
  4. są po prostu dobrą reklamą – dobrze wymyślony hasztag może być jednocześnie hasłem marketingowym.

Tworzenie hasztagów nie jest wymagającym zajęciem. Wystarczy wpisać znak # i tuż za nim słowo lub wyrażenie bez spacji. Należy pamiętać jednak o tym, że każdy niepotrzebny znak interpunkcyjny i odstęp między literami oraz cyframi sprawi, że hasztag nie będzie klikalny. Warto również uważać na stosowanie polskich liter. Każdy “ogonek” i “kreseczka” wiąże się z rzadszym używaniem hasztagu.

Najważniejszy jest jednak przekaz. Z racji tego, że hashtagi na Facebooku mają częściej walor wizerunkowy, warto stawiać na pojedyncze, starannie wybrane wyrażenia. Zdecyduj się na chwytliwe i kreatywne frazy, które przyciągną użytkowników. Dobrym pomysłem jest także wykorzystywanie hashtagów do oznaczania cyklów postów, które będą pojawiały się w konkretny dzień.

Inną ważną taktyką, we wszystkich serwisach społecznościowych, jest tagowanie, czyli oznaczanie osób (kont osobistych) i marek (kont firmowych). Oznaczaj innych jeżeli coś razem robicie, chcesz kogoś polecić albo chcesz się odnieść do wydarzeń związanych z innym profilem. Tagowanie pomoże Ci dotrzeć do większej liczby odbiorów.


Planowanie postów

Jeżeli wiesz, że w dany dzień nie dasz rady opublikować posta – nie martw się. Na Facebooku istnieje możliwość planowania postów z wyprzedzeniem. Zrobisz to przez Meta Business Suite, czyli darmowe, połączone z Facebookiem narzędzie, które pozwala zarządzać treścią na koncie biznesowym.

Aby zaplanować post, wejdź na stronę business.facebook.com, przejdź do zakładki zawartość, a następnie kliknij utwórz post.

Po wpisaniu treści posta, naciśnij opcję zaplanuj, ustaw odpowiednią datę i godzinę, potwierdź przyciskiem zaplanuj i…to już wszystko. Facebook dopilnuje, żeby publikacja pojawiła się na czas.


Reklamy sponsorowane

Bezpłatne promowanie konta i tworzenie zasięgów nie zawsze idzie nam tak dobrze, jak byśmy chcieli. W takiej sytuacji istnieją zasadniczo dwie możliwości, z których możemy skorzystać.  Pierwszą jest przeczekanie gorszego okresu. Jest to jednak dość ryzykowne – szczególnie wtedy, kiedy w planach mamy promocję książki. Drugim wyjściem jest wybranie reklam sponsorowanych. Dlaczego warto?

  1. Wpisy sponsorowane nie mają ograniczenia pod względem długości treści – możesz więc pisać o swoim dziele bez ograniczeń;
  2. Dobrze napisany wpis sponsorowany jest łagodniejszą wersją reklamy. Dzięki różnorodnym publikacji czytelnicy zaczynają traktować Twoją stronę, jako stronę swojego znajomego.
  3. Zasięgi to zagadka. Zdarza się, że świetnie napisane publikacje prawie do nikogo nie trafiają. Jednak w łatwy sposób możesz to naprawić – wystarczy, że zasponsorujesz swój wpis. Czasem nawet nieduża kwota (5 lub 10 zł) wyraźnie przekłada się na zasięg danej publikacji.

Wpisy sponsorowane możesz ustawić z poziomu profilu (łatwiejszy i wygodniejszy sposób) lub korzystając z Menedżera Reklam (bardziej zaawansowane opcje). Wybór w tej kwestii należy jednak wyłącznie do Ciebie. Przed podjęciem działań płatnych dobrze jest poczytać o różnych typach kampanii na Facebooku – mają one różne cele i można dzięki nim osiągnąć różne efekty, np. zwiększać dotarcie jednego posta, zwiększać liczbę fanów na profilu lub kierować na stronę www.


Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy dopiero startujesz ze swoim biznesem czy tworzysz już od jakiegoś czasu, założenie konta firmowego na Facebooku to już właściwie konieczność. Zyskasz większą rozpoznawalność, zwiększysz sprzedaż swoich produktów, a także zbudujesz zaangażowaną społeczność. Powodzenia!

facebook twitter youtube vimeo linkedin instagram whatsup