Jak zacząć działać na Instagramie?

  z dnia: 25 kwietnia 2023

Według badań, Instagram jest najbardziej popularną platformą wśród twórców internetowych. Stanowi także jedno z największych mediów społecznościowych – codziennie pół miliarda osób korzysta z Instagrama. Jakie możliwości oferuje Instagram twórcom?

W dzisiejszych czasach ponad połowa populacji ludzkiej korzysta z social mediów. W związku z tym, obecność twórców w mediach społecznościowych jest kluczowa dla kształtowania wizerunku, docierania do właściwych odbiorców, rozwijania marki. Instagram oferuje wiele ciekawych rozwiązań dla przedsiębiorstw oraz twórców, chcących działać na tej platformie.


Dlaczego warto założyć konto profesjonalne na Instagramie?

Instagram jest jednym z największych mediów społecznościowych – platforma ma już ponad 2 mld użytkowników i stale rośnie. 90 proc. profili na Instagramie śledzi przynajmniej jedno konto firmowe na platformie. Na Instagramie działa również ponad pół miliona influencerów. Prawie trzy czwarte przedstawicieli Gen-Z i Millenialsów mających konto na platformie obserwuje influencerów.

Te statystyki pokazują, że Instagram już dawno wyszedł z niszy pięknych zdjęć i zamienił się w medium służące do rozwijania marki osobistej i biznesu. Platforma umożliwia dotarcie do osób zainteresowanych konkretnymi zagadnieniami i zbudowanie lojalnej społeczności. Coraz popularniejsza staje się również reklama na Instagramie oraz influencer marketing – badania pokazują, że jest to jeden z najszybciej rozwijających się rodzajów marketingu. 

Biorąc pod uwagę te czynniki, chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że założenie konta profesjonalnego na Instagramie jest dobrym pomysłem, ponieważ może mieć korzystny wpływ na rozwój biznesu czy budowanie marki osobistej.


Konto osobiste a konto profesjonalne na Instagramie – czym się różnią?

Instagram oferuje kilka rodzajów kont. Oprócz konta osobistego, na platformie można również założyć konto profesjonalne, które przeznaczone jest dla osób chcących prowadzić profil w celach zarobkowych. Istnieją dwa rodzaje konta profesjonalnego:

  • konto firmowe – konto dedykowane przedsiębiorcom, organizacjom czy markom; jest ich już ponad 200 mln na Instagramie,
  • konto twórcy – konto przeznaczone dla artystów czy influencerów; opcja ta jest dostępna od połowy 2019 roku.

Zarówno konto firmowe, jak i konto twórcy oferują znacznie szerszy wachlarz możliwości niż konto osobiste. Przede wszystkim dają one dostęp do statystyk, które pozwalają na ocenę efektywności działań prowadzonych na platformie. Ponadto, konto profesjonalne umożliwia tworzenie reklam, które pozwalają na dotarcie do większej liczby użytkowników.

Co odróżnia konto firmowe od konta twórcy? Przede wszystkim konto twórcy może założyć każdy artysta czy influencer, nie musi w tym celu prowadzić własnego biznesu. Takie profile służą przede wszystkim budowaniu społeczności fanów oraz pozyskiwaniu płatnych współprac przez influencerów. Dużą przewagą konta twórcy jest większy dostęp do utworów muzycznych, które można wykorzystywać w rolkach, relacjach i postach.

W ramach konta firmowego z kolei, istnieje możliwość założenia sklepu na Instagramie. Takie rozwiązanie znacznie przyspiesza proces zakupowy, ponieważ klienci nie muszą przechodzić na stronę internetową i tam samodzielnie szukać produktów, które zaciekawiły ich na platformie – wystarczy, że klikną w wybrany produkt i zostaną automatycznie przekierowani na stronę produktową. Inną zaletą konta firmowego jest możliwość podlinkowania lokalizacji firmy w bio.


Krok pierwszy – założenie konta

Założenie konta profesjonalnego na Instagramie jest bardzo proste – możesz to zrobić w 3 krokach z poziomu konta osobistego:

  1. Wejdź na swój profil i przejdź do ustawień (trzy kreski w prawym górnym rogu, pierwsza pozycja z listy).
  2. Wybierz “Typ konta i narzędzia”.
  3. Kliknij “Przejdź na konto profesjonalne” i wybierz konto firmowe lub konto twórcy.

 

Po wykonaniu powyższych instrukcji możesz edytować swoje dane w profilu i rozpocząć profesjonalną działalność na platformie.

W razie potrzeby możesz zawsze zmienić typ konta w ustawieniach i przełączyć się z konta firmowego na twórcy lub odwrotnie. 


Jak powiązać konto na Instagramie z kontem na Facebooku?

Powiązanie konta na Instagramie z profilem Facebookowym jest często stosowanym zabiegiem, ponieważ umożliwia jednoczesne udostępnianie postów i relacji na obu platformach. Ponadto, połączenie kont jest koniecznie w sytuacji, gdy użytkownik chce promować swoje posty i relacje na Instagramie – można to zrobić wyłącznie poprzez stronę biznesową na Facebooku. Powiązanie kont umożliwia również synchronizację danych kontaktowych oraz metod płatności. Takie rozwiązanie jest wygodne i pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

Jak zatem można powiązać konto na Instagramie z kontem Facebookowym?

Użytkownik może to zrobić na dwa sposoby: z poziomu Facebooka, bądź z poziomu Instagrama. 

Aby połączyć konta z poziomu Facebooka, należy:

  1. Zalogować się na konto na Facebooku, wejść na swój profil i przejść do Ustawień.
  2. Kliknąć w “Powiązane konta”
  3. Połączyć konto na Instagramie.

Jeśli zaś chcesz powiązać konta z poziomu Instagrama, musisz:

  1. Zalogować się na konto na Instagramie, wejść na swój profil i przejść do Ustawień.
  2. Kliknąć w “Centrum kont”.
  3. Skonfigurować “Centrum kont”

 

Po wykonaniu tych kroków, konto facebookowe automatycznie połączy się z profilem instagramowym.


Rodzaje treści na Instagramie – zdjęcia czy rolki?

Chociaż początki Instagrama związane były z publikowaniem pięknych, estetycznych zdjęć, jakiś czas temu na platformie zaczęły dominować inne rodzaje treści – rolki oraz InstaStories

Reelsy miały być sposobem na przyciągnięcie i utrzymanie na Instagramie młodszych użytkowników, dla których ta forma treści jest bardziej atrakcyjna, o czym świadczy ogromna popularność TikToka, zwłaszcza wśród przedstawicieli Gen-Z. Rolki stanowią niejako odpowiedź na nowy trend zapoczątkowany przez TikToka. Krótkie formy wideo (do 60 sek.) wdrażane są na najpopularniejszych platformach internetowych – Facebook również wprowadził rolki, na YouTube zaś funkcjonują one jako Shorty. W ostatnich latach Instagram postawił na rozwój tej formy treści i w znacznym stopniu przeprojektował swoją aplikację, chcąc konkurować z TikTokiem.

Niedawno jednak Instagram zapowiedział powrót do postów graficznych i zaczął skupiać się na tej formie treści. Z tego powodu rolki od kilku miesięcy generują coraz mniej wyświetleń

Trendy się zmieniają, dlatego najlepszą i najbezpieczniejszą opcją doboru treści na Instagramie jest ich dywersyfikacja. Jeżeli jeszcze nie nagrywasz rolek – zacznij. Nie rezygnuj jednak z postów. W postach możesz używać zdjęć lub przygotowanych grafik. Warto je wrzucać w formie karuzeli, czyli do 10 kafelków, które przesuwa się w bok w formie mini galerii. Pamiętaj także o InstaStories.


InstaStories – dlaczego są ważne?

InstaStories, czyli inaczej relacje na Instagramie, są jednym z dostępnych formatów publikowania treści na platformie. Umożliwiają użytkownikom udostępnienie krótkiego wideo lub zdjęć, które stanowią niejako podsumowanie najważniejszych, najciekawszych wydarzeń dnia. Relacje dostępne są na platformie przez 24 godziny od opublikowania. Ponad 86 proc. użytkowników Instagrama publikuje stories, a 70 proc. codziennie je przegląda.

InstaStories stanowią atrakcyjny format treści i są często wykorzystywane przez użytkowników kont profesjonalnych – okazuje się, że jedna trzecia najchętniej oglądanych relacji pochodzi od firm. Popularność relacji może wynikać z faktu, że często pokazuje się w nich kulisy działalności, które ukazują prawdziwą codzienność, bez filtrów.

Co publikować za pośrednictwem InstaStories? Wiele firm i twórców często w relacjach opowiada o sobie, swojej działalności, produktach, historii. Stories są dobrym miejscem na przedstawienie się publiczności – pokazania od kuchni swojego życia i działalności, np, pracy nad książką czy przygotowywania się do szkolenia. Przedsiębiorstwa często za pomocą relacji udostępniają opinie klientów na temat swoich produktów czy usług. Stories służą również interakcjom między firmą / twórcą a użytkownikami platformy. Za pośrednictwem relacji często odbywają się sesje Q&A (pytania i odpowiedzi), czy różnego rodzaju ankiety, które pozwalają obserwującym na wyrażenie swojej opinii na dany temat.


Hashtagi na Instagramie

Dodawanie hashtagów pod postami na Instagramie pozwala na dotarcie do konkretnej grupy docelowej i zwiększenie zasięgów. Dzięki nim, użytkownicy platformy mogą trafić na nasz post przeglądając interesujący ich hashtag – nie muszą oni być naszymi followersami. Hashtagi przypisują bowiem naszą treść do danej grupy tematycznej, co sprawia, że każda osoba zainteresowana tematem, czyli obserwująca dany hashtag, może zobaczyć nasz post. W przypadku firm i twórców używanie hashtagów ułatwia budowanie świadomości marki. Często również są one wykorzystywane w kampaniach user-generated content (UGC) do śledzenia postów innych osób na temat marki / twórcy. 

Jak stosować hashtagi? Instagram pozwala na umieszczenie maksymalnie 30 hashtagów pod postem, jednak ważniejsza w ich przypadku jest jakość niż ilość. Oficjalnie Instagram nie informuje, ilu hasztagów używać najlepiej w poście. Można spotkać porady, by dodawać ich po 3-5 lub… by dodawać ich jak najwięcej. Ostatnio również dużo mówi się o końcu ery hashtagów a rosnącej roli SEO i słów kluczowych w opisach postów. 

Najważniejsze, aby hashtagi i słowa kluczowe były dopasowane do profilu naszej działalności i pozwoliły nam na zbudowanie lojalnej społeczności poprzez skuteczne dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Z tego względu warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie statystyk mediów społecznościowych czy danych z Google Analytics oraz zastanowić się nad tym, jakich treści szuka nasza grupa docelowa, a następnie zbudować solidną listę haseł do przywoływania, bazując na tych informacjach. Można również podejrzeć działania konkurencji i sprawdzić, jakich hashtagów i słów kluczowych używają inne firmy czy twórcy o podobnym profilu działalności. 

Od czasu do czasu dobrze jest sprawdzić, czy używane hashtagi nie są banowane. Żeby to zrobić wejdź w wyszukiwarkę i zobacz, czy pod danym hashtagiem nie ma informacji o ukrywaniu postów.

Innymi elementami, po których nowi odbiorcy mogą trafić na twój profil są oznaczenia lokalizacji czy utwór muzyczny wykorzystany w rolce czy poście. Nie zapominaj o tym.


Reklamy na Instagramie

Reklamy na Instagramie to inaczej treści sponsorowane, czyli takie, za które użytkownik musi uiścić opłatę. Tego typu posty oznaczone są dopiskiem “sponsorowane”, by wskazać, że stanowią one płatną promocję. 

Reklamy na Instagramie dostępne są w różnych formatach. Można je tworzyć za pomocą:

  • InstaStories,
  • sekcji Odkrywaj,
  • rolek,
  • reklam produktowych, które dostępne są dla kont firmowych po założeniu sklepu na platformie,
  • głównego kanału użytkownika,
  • reklamy w IGTV.

Jak już zostało wspomniane, podstawą do tworzenia treści sponsorowanych na Instagramie jest posiadanie konta profesjonalnego na platformie (konta firmowego lub konta twórcy) oraz strony biznesowej na Facebooku. Pierwszym krokiem do wypromowania postów na Instagramie, po założeniu konta profesjonalnego, będzie zatem powiązanie konta Instagramowego z kontem Facebookowym. 

Reklamę na Instagramie można stworzyć na kilka sposobów – poprzez Menedżera reklam na Facebooku bądź też za pośrednictwem narzędzia Meta Business Suite, które umożliwia promowanie postów na Instagramie (szybsza i łatwiejsza opcja). Przy tworzeniu reklam należy również pamiętać o dopasowaniu przekazu do odpowiedniej grupy docelowej. Po wypuszczeniu reklamy, warto śledzić i analizować jej statystyki.  

 

Badania wykazują, że najefektywniejszym formatem reklam na Instagramie są posty sponsorowane w formie karuzeli, czyli takie, które składają się z kilku zdjęć czy filmów i które można przeglądać przesuwając palcem w lewo. Uważa się, że wynika to z faktu, iż są one najbardziej interaktywne, co sprawia, że użytkownicy spędzają więcej czasu na ich oglądaniu. Dużą popularnością cieszą się również reklamy wideo, które są bardziej angażujące niż posty ze zdjęciami.


Podsumowanie – miniporadnik korzystania z Instagrama

Założenie konta profesjonalnego na Instagramie pozwala firmom i twórcom na rozwijanie działalności, dotarcie do konkretnej, licznej grupy odbiorców czy budowanie świadomości marki. Jak skutecznie działać na Instagramie, by zrealizować te cele?

  1. Publikuj treści regularnie.
  2. Zwracaj uwagę na jakość, a nie na ilość – dotyczy to zarówno publikowanych treści, hashtagów, jak i followersów, którzy powinni stanowić grupę docelową realnie zainteresowaną tematyką naszej działalności.
  3. Dywersyfikuj publikowane treści – dodawaj posty ze zdjęciami, rolki i InstaStories.
  4. Testuj nowe rozwiązania. Instagram często wprowadza nowości i promuje twórców z nich korzystających. Tak było w przypadku reelsów, postów z muzyką czy łączeniem zdjęć i filmów w karuzeli. Warto obserwować konta twórców szkolących z działania na Instagramie – często informują oni o nowinkach i udostępniają tutoriale. 
  5. Korzystaj ze statystyk, by monitorować efektywność swoich działań.
  6. Bądź spójny_a – udostępniaj treści dotyczące obszaru, w którym działasz, by budować zaangażowanie swojej grupy docelowej.
  7. Bądź kreatywny_a i staraj się przyciągnąć uwagę atrakcyjną treścią.
  8. Zaangażuj swoich odbiorców – utrzymuj z nimi kontakt, odpowiadaj na każdy komentarz, organizuj live’y, zapraszaj do ankiet i quizów, udostępnij ich komentarze w relacjach itd.
  9. Wchodź we współpracę z innymi twórcami – twórz tzw. colabposty, czyli posty lub rolki, których autorami są różni twórcy, zapraszaj do wspólnych live’ów czy relacji. Dzięki temu dotrzesz do nowych odbiorców.
facebook twitter youtube vimeo linkedin instagram whatsup