Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Dlaczego warto wydać audiobooka w modelu self-publishing?

  z dnia: 22 czerwca 2021

Coraz więcej autorów decyduje się na wydanie już nie tylko książki papierowej czy elektronicznej, ale i audiobooka. To dodatkowe źródło dochodu dla twórcy oraz komfort dla czytelników i słuchaczy. Co warto mieć na uwadze rozważając wydanie książki do słuchania?

Z tego tekstu dowiesz się, jak wygląda rynek audiobooków w Polsce, jak wydać książkę do słuchania oraz jak ją później rozpowszechnić. Piszemy także o korzyściach płynących z wydania audiobooka oraz dzielimy się naszym know-how z dziedziny self-publishingu.


Z roku na rok audiobooki robią się coraz bardziej popularne. Zawdzięczają to przede wszystkim wygodzie. Mając możliwość słuchania książek w samochodzie, na spacerze, czy podczas sprzątania, słuchacze oszczędzają – czy też może raczej – ciekawiej wykorzystują swój czas. To duża zaleta dla tych osób, dla których doba jest za krótka i które lubią robić wiele rzeczy w tym samym czasie.

Wzrost popularności tej formy książki widać w wynikach za 2020 rok. Wartość sprzedanych audiobooków wzrosła wtedy aż o 37 proc. w stosunku do roku poprzedniego, dochodząc tym samym do poziomu 81 mln złotych – podaje strona Pick a voice. Wzrost odnotowuje się w całym sektorze sprzedaży cyfrowej, która w tym samym 2020 roku skoczyła o 20 proc.

Warto wykorzystać trend i rozważyć wydanie audiobooka – obojętnie, czy na bazie istniejącej już książki papierowej, czy jako pierwszą formę nowego tytułu. O obydwu możliwościach przeczytasz w dalszej części tekstu.


Zalety książek do słuchania

Jakie korzyści dla autora płyną z wydania audiobooka?

  • Oszczędność – nagranie audiobooka jest tańsze nawet o 215 proc. niż druk książki i jest kosztem ponoszonym jednorazowo;
  • Skalowalność dochodu – każdy kolejny sprzedany audiobook nie generuje dodatkowych kosztów produkcji;
  • Niewyczerpujący się nakład – raz nagrany i udostępniony audiobook nie ma limitu nakładu jak w przypadku książki tradycyjnej;
  • Dywersyfikacja sprzedaży w internecie – zwiększenie ilości dostępnych form Twojej książki, to większa szansa na jej sprzedaż.

Co ma z tego czytelnik/słuchacz?

  • Szybki czas dostawy – już w kilkadziesiąt sekund/ kilka minut po płatności nabywca może cieszyć się zakupioną treścią;
  • Oszczędność czasu i komfort łączenia literatury z innymi czynnościami;
  • Wygoda słuchania książki na różnych platformach streamingowych w ramach miesięcznego abonamentu.

Jednorazowy koszt, stały dochód

Zalet dla autora jest wiele. Pierwszą niewątpliwie jest jednorazowy koszt wydania audiobooka – stosunkowo niski i zależny od tego, czy będzie to samodzielny produkt, czy dodatek do istniejącej już książki papierowej/e-booka.

W tym pierwszym przypadku, pod uwagę trzeba wziąć koszty związane z ewentualną redakcją treści, oraz koszty nagrania, które będą zależne od objętości książki (dokładniej od ilości arkuszy wydawniczych, które definiuje się jako 40 000 znaków typograficznych prozy – około 17 stron w Wordzie). Mogą osiągać nawet kilka tysięcy złotych, bowiem dla self-publisherów, w przykładowym studiu nagraniowym, realizacja jednego arkusza wydawniczego zaczyna się już od 470 złotych netto. Pamiętać należy także o kosztach realizacji dźwięku i jego późniejszej obróbki, a także o opracowaniu graficznym, które w przypadku audiobooka ogranicza się do zaprojektowania atrakcyjnej okładki.

Z drugiej strony, w przypadku audiobooka jako wersji istniejącej już książki, koszt wydania będzie niższy o redakcję i opracowanie graficzne, a audiobook zapewni autorowi dotarcie do większego grona odbiorców, wyższą sprzedaż i – przy dobrym zaplanowaniu – pasywne źródło dochodu. Co ważne, pozwoli także budować zestawy produktowe, dzięki czemu zwiększy atrakcyjność pozycji.

Audiobook, niezależnie czy wydany jako samodzielny produkt lub wersja istniejącej już książki, wymaga również odpowiedniej promocji. Wiąże się to z kolejnymi wydatkami i będzie zależne od Twoich oczekiwań i budżetu. W tym kontekście warto pomyśleć o recenzjach audiobooka – niektóre będą darmowe, inne – odpłatne w ramach współpracy z krytykiem lub konkretnym serwisem.


Ile na tym zarobisz?

Zastanawiasz się pewnie, ile rzeczywiście możesz zarobić na sprzedaży swojego audiobooka. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie przykładowych cen książek do słuchania na platformach i stronach self-publisherów.

Zwróć uwagę, że ceny audiobooków sprzedawanych bezpośrednio przez self-publisherów są przeważnie wyższe, a niemalże cały dochód ze sprzedaży trafia do ich kieszeni – w przeciwieństwie do platform oraz księgarń, które odliczają swój procent od ceny każdego sprzedanego egzemplarza – warto dodać, że niemały.

Przykładowe ceny audiobooków na platformach/w księgarniach:

  • EmpikGO: 11,00 – 65,00 zł
  • Audioteka: 20,00 – 40,00 zł
  • Legimi: 5,00 – 99,00 zł
  • Lektury.biz: 49,90 – 59,90 zł
  • Digital Osmpower: 44,00 – 100,00 zł

Przykładowe ceny audiobooków w sklepach self-publisherów:

  • Pan Tabletka: 39,00 zł
  • Michał Szafrański: 49,90 zł
  • Daniel Siwiec: 45,00-59,00 zł
  • Kryminatorim: 39,00-49,00 zł

Każda z platform oferuje inne warunki współpracy z autorami. Chcąc udostępnić swojego audiobooka na jednej z nich, warto wcześniej zrobić dogłębne rozeznanie – nie tylko w kwestii marży, ale także wziąć pod uwagę rodzaj oferowanych na danej stronie książek i grono jej użytkowników.

Pamiętaj jednak, że nie musisz opierać dystrybucji swojego audiobooka na zewnętrznej platformie. Jeśli masz swoją stronę internetową oraz zbudowałeś już wokół swoich treści społeczność fanów – dobrym i na pewnym korzystnym finansowo rozwiązaniem będzie umożliwienie zakupu Twojego audiobooka bezpośrednio na Twojej stronie. Samodzielna dystrybucja gwarantuje Ci większą decyzyjność i znacznie wyższe zarobki.

Dla porównania – średnia cena rozpowszechnianych na wspomnianych wcześniej platformach audiobooków to między 30,00 a 40,00 zł, z których autor otrzymuje 50-70 proc. w zależności od rodzaju umowy oraz platformy. Udostępniając tę samą książkę do słuchania na własnej stronie internetowej, na konto autora trafia 100 proc. ceny audiobooka, który dodatkowo sprzedaje się po znacznie wyższej cenie, niż ceny oferowane przez platformy. Do pokrycia zostają tylko koszty infrastruktury.


Samemu czy z wydawnictwem?

Self-publishing, czyli samodzielne wydanie książki bez wsparcia wydawnictwa, obejmuje nie tylko książki tradycyjne i elektroniczne, ale – ku zaskoczeniu wielu autorów – także audiobooki. O samym self-publishingu pisaliśmy już wcześniej, teraz jednak przeanalizujemy różnice pomiędzy samodzielnym wydaniem audiobooka a współpracą z wydawnictwem.

Wybierając model self-publishingu, autor musi się liczyć z koniecznością poniesienia wysokich kosztów wydawniczych oraz większym zaangażowaniem w działania promocyjno-dystrybucyjne. Wyższy jednak będzie zysk, który trafi do jego portfela z każdego sprzedanego egzemplarza.

Rozważając wydanie audiobooka w ramach współpracy z wydawnictwem warto mieć na uwadze, że mimo że na rynku jest wielu wydawców oferujących stworzenie audiobooka, u większości z nich taka forma książki jest traktowana jako dodatek do książki papierowej, bez której wydanie audiobooka jest niemożliwe.

Z pewnością dużą zaletą współpracy z wydawnictwem są zapewnione działania promocyjne, dystrybucja, a także mniejsze ryzyko niepowodzenia. Trzeba jednak liczyć się z tym, że w tym modelu wydawniczym zysk ze sprzedaży będzie pomniejszony o gażę producenta oraz dystrybutora, a sama decyzyjność autora w wielu kwestiach związanych z audiobookiem będzie znacznie mniejsza.


Jak wygląda proces przygotowania audiobooka?

Obojętnie czy zdecydujesz się wydać książkę do słuchania w modelu self-publishing czy współpracując z wydawnictwem, proces przygotowania audiobooka do publikacji będzie wyglądał podobnie. Na które kroki będziesz musiał zwrócić szczególną uwagę?

  • Treść – zdecydowana podstawa każdej książki, bez znaczenia w jakim formacie ma zostać wydana. Będziesz potrzebować gotowego i zredagowanego tekstu swojej publikacji, by móc spokojnie zacząć pracę nad audiobookiem.
  • Wybór lektora – na podstawie kilku próbnych nagrań, powinieneś lub powinnaś wybrać lektora, który później użyczy głosu do nagrania całej książki. W przypadku wydania audiobooka w modelu self-publishing – masz na wybór bezpośredni wpływ.
  • Nagranie – powinno mieć miejsce w profesjonalnym studio, by jakość audiobooka była na najwyższym poziomie.
  • Opracowanie nagrania – obróbka techniczna nagrania oraz przygotowanie plików o odpowiednim formacie.
  • Okładka – jej projekt i graficzne dopracowanie mają intrygować i przyciągać czytelników (czy też raczej słuchaczy), dlatego jest niezwykle ważnym elementem w przygotowywaniu audiobooka. W przypadku książek, które były wcześniej wydane w formie tradycyjnej lub elektronicznej, warto stworzyć okładkę nawiązującą do “oryginału”, by od razu kojarzyła się czytelnikom z opublikowaną już książką.
  • Dystrybucja – zastanów się, gdzie chciałbyś lub chciałabyś udostępnić swoją książkę. Czy będą to platformy streamingowe dla audiobooków? Twoja własna strona internetowa? A może księgarnie – zarówno te internetowe, jak i tradycyjne? Przeglądnij możliwości i zastanów się, w jaki sposób Twoja książka najlepiej trafi do swojego grona odbiorców.
  • Data premiery – gdy produkcja dopięta jest już na ostatni guzik, pozostaje ustalić datę oficjalnej premiery, wokół której rozpocznie się zaplanowane wcześniej działania promocyjne.
  • Promocja – zaplanuj odpowiednie działania promocyjne – w tym recenzje.

Self-publishing rozwija każdego autora, daje duże możliwości, ale i satysfakcję. Zdajemy sobie sprawę, że na początku może też budzić wiele wątpliwości. Jeżeli wciąż nie jesteś pewien, czy to ten model, w którym chciałbyś wydać audiobooka i chcesz dowiedzieć się więcej, napisz do nas, chętnie doradzimy.

Magdalena Hołowińska
Magdalena Hołowińska

Magdalena Hołowińska - ukończyła studia socjologiczne na lubelskim KULu, w IMKER od 2018 r. pracuje w Dziale Obsługi Klienta, gdzie pełni funkcję zastępcy kierownika. Jest mistrzynią w pracy z klientami, dobrym słowem i uśmiechem rozładowuje wszystkie napięcia. Magdalena jest osobą niesamowicie empatyczną, która w pracy daje z siebie wszystko, a w kontakcie z drugim człowiekiem wykazuje się zrozumieniem i cierpliwością. W wolnych chwilach słucha podcastów kryminalnych. Nic jej tak nie uspokaja jak świeże powietrze i kontakt z naturą, a także głośne śpiewanie w samochodzie.