fbpx

Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

8 powodów, dla których warto rozważyć self-publishing

  z dnia: 4 lipca 2023

Self-publishing to model wydawniczy, który z roku na rok konsekwentnie zyskuje na popularności. Zakłada on pełną niezależność autora, który jest jednocześnie swoim własnym wydawcą. Dlaczego jeszcze warto rozważyć to rozwiązanie? Sprawdź 8 najważniejszych powodów!


Pełna kontrola nad własną twórczością

Autor, który zdecyduje się na wydanie własnego dzieła w modelu self-publishingu, może liczyć na pełną swobodę w zakresie treści książki, jej formy i sposobu promocji. Nie musi bowiem liczyć się z wydawcą i redaktorem, choć oczywiście konsultacje z profesjonalistami są jak najbardziej wskazane. Twórca ma jednak zawsze ostateczny głos m.in. co do okładki książki, jej formatu, wielkości nakładu czy działań marketingowych.


Szybsze wprowadzenie książki do sprzedaży

Self-publishing gwarantuje autorowi swobodę również w kwestii samej sprzedaży wydanego dzieła. Profesjonalny wydawca zazwyczaj narzuca określony czas publikacji książki i wprowadzenia jej do sprzedaży. Bardzo często termin ten podyktowany jest kwestiami biznesowymi wydawnictwa czy rekomendacjami marketingowymi. Twórca działający na własną rękę może z kolei szybciej zacząć dystrybuować swoje dzieło lub zorganizować popularną przedsprzedaż. Dzięki temu gotowa książka nie musi czekać miesiącami w szufladzie, a self-publisher po prostu szybciej zaczyna czerpać zyski z jej sprzedaży.


Większe zyski

Jednym z najważniejszych atutów self-publishingu jest fakt, iż autor jako swój wydawca czerpie 100% zysków ze sprzedaży dzieła. W przypadku współpracy z profesjonalnym wydawnictwem, lub np. vanity press, konieczne jest dzielenie zysków. Zdarza się, iż proporcje są dość krzywdzące dla twórcy, ponieważ wydawnictwo musi pokryć koszty związane z wydaniem książki. Self-publishing zakłada pokrycie owych kosztów przez samego autora, dlatego późniejsze zyski w 100% lądują na jego koncie.


Swoboda w ustalaniu ceny książki

Skoro jesteśmy już przy sprzedaży i zyskach, warto zwrócić uwagę także na kwestię ustalania ceny książki. W przypadku współpracy z tradycyjnym wydawnictwem to partner narzuca jej wysokość, na co sam autor nie ma zbyt dużego wpływu. Odbija się to oczywiście na późniejszych zyskach, ponieważ wydawnictwu zależy na sprzedaży możliwie najwyższych nakładów, dlatego cena często jest zaniżana. Sam twórca najlepiej wie, jak wiele wysiłku i pracy włożył w napisanie swojego dzieła, dlatego powinien na własną rękę wycenić wartość pojedynczego egzemplarza. Taką możliwość daje właśnie self-publishing.


Globalny zasięg

Jako że tradycyjne wydawnictwa bardzo często ograniczają się do danego rynku lub regionu, wielu autorów postanawia wydać swoje dzieła w modelu self-publishingu. Wówczas nie są oni w żaden sposób ograniczeni i mogą dystrybuować swoje dzieło wszędzie tam, gdzie chcą. To również istotny atut tego modelu wydawniczego, szczególnie w przypadku autorów, którym marzy się np. kariera międzynarodowa.


Możliwość eksperymentowania

Jak widzisz, nadrzędną zaletą self-publishingu jest swoboda i niezależność. Dotyczy to również doboru gatunku literackiego czy samego stylu prowadzonej narracji. Wydawcy bardzo często narzucają autorom konkretną stylistykę, tłumacząc to znajomością preferencji grupy docelowej. Jako swój własny wydawca nie musisz się nikomu tłumaczyć i możesz po prostu stworzyć takie dzieło, o jakim zawsze marzyłeś i które najlepiej wpisuje się w twój unikalny styl.


Budowanie marki osobistej

Samodzielne wydanie autorskiej książki wiąże się również z możliwością budowania swojej marki osobistej i kreowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie. W przypadku współpracy z profesjonalnym wydawnictwem bardzo często dzieje się tak, że twórca jest w pewien sposób ograniczony co do konkretnych działań z uwagi na obowiązujące zasady kontraktu. Self-publishing to natomiast możliwość swobodnego publikowania w prasie i mediach społecznościowych, wprowadzania do sprzedaży dodatkowych produktów czy rozwijaniem własnej działalności np. o różnego rodzaju usługi i konsultacje.


Pełna niezależność

Kluczową zaletą self-publishingu jest z całą pewnością pełna niezależność autora, który może samodzielnie decydować o wszystkich kwestiach związanych z własną twórczością: jej rozwojem, sprzedażą czy nawet zawieszeniem działalności. Profesjonalne wydawnictwa bardzo często narzucają twórcom sztywne ramy współpracy, które znacznie ich ograniczają. Mowa tu m.in. o wyłącznym prawie do sprzedaży danego tytułu. Jeśli twoja książka nie będzie sprzedawała się tak, jak życzyłby sobie tego wydawca, może on wycofać ją z dystrybucji, podczas gdy ty nie masz prawa do sprzedawania jej na własną rękę. Self-publishing w 100% wyklucza podobne praktyki.

Zastanawiasz się, czy self-publishing jest rozwiązaniem dla ciebie? Skontaktuj się z nami, a my z przyjemnością odpowiemy na wszystkie twoje pytania i rozwiejemy wątpliwości!

IMKER
IMKER

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi newslettera przez IMKER spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dawniej „IMKER KRZYSZTOF BARTNIK”) z siedzibą w Zamościu, ul. Szczebrzeska 55A, 22-400 Zamość, KRS: 0000967893, na zasadach opisanych w polityce prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️