Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Jak wycenić kurs online?

 Czas czytania: 3 minut

Wycena autorskiego kursu online nie należy do najprostszych zadań. Jak sobie z nią poradzić, aby nie zniechęcić odbiorców ceną szkolenia, a jednocześnie czerpać z jego sprzedaży satysfakcjonujące zyski? Właśnie tę kwestię wzięliśmy na tapet w naszym dzisiejszym poradniku Akademii dla twórców kursu.


Dlaczego wycena kursu jest problematyczna?

Dlaczego ustalenie ceny autorskiego kursu online generuje trudności? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wymienić możemy bowiem kilka czynników, które mają wpływ na owe trudności. Pierwszy z nich to oczywiście brak wiary twórcy w jego własne umiejętności i profesjonalizm. Często boimy się, że cena naszego dzieła zwyczajnie odstraszy potencjalnych klientów, choć jednocześnie jesteśmy przekonani, że jest ono warte dużo więcej.

Tego typu obawy dotyczą przede wszystkim początkujących twórców, których marka osobista nie jest jeszcze zbyt mocno ugruntowana. Kolejna kwestia dotyczy konkurencji, z którą mierzy się każdy twórca kursu online. Boimy się przebić rynkową cenę i często proponujemy niższą, aby zachęcić odbiorców do zakupu tańszej opcji. Wielu początkujących twórców poddaje się również wpływowi osób trzecich, które sugerują, że zaproponowana cena za kurs jest zbyt wysoka, a brak praktycznych umiejętności z zakresu obrony ceny stawia ich na przegranej pozycji. To oczywiście nie wszystkie powody, dla których tak ciężko wycenić swój kurs online, jednak zdecydowana większość autorów może się z nimi zidentyfikować.


Wprowadzenie kilku pakietów

Jeśli chcesz mieć pewność, że cena twojego kursu online będzie w zasięgu możliwości twoich odbiorców, a jednocześnie nie chcesz zamykać sobie drogi do generowania dodatkowych zysków, dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie kilku pakietów.

Pierwszy z nich może zakładać np. standardowy i podstawowy dostęp do wszystkich modułów, jednak niech będzie on ograniczony czasowo (np. na 6 miesięcy).

Drugi (oczywiście nieco droższy pakiet) zakłada już nieograniczony czasowo dostęp do kursu oraz opcje dodatkowe: materiały edukacyjne i zaproszenie do specjalnej grupy zamkniętej, gdzie wraz z innymi uczestnikami kursu będziesz dyskutować nad poszczególnymi zagadnieniami. To da twoim odbiorcom poczucie przynależności do społeczności i możliwości kontaktu z tobą.

Trzeci (najdroższy) pakiet możesz nazwać pakietem premium, ponieważ poza elementami z poprzedniego wariantu będzie wzbogacony lekcjami bonusowymi oraz możliwością odbycia indywidualnej konsultacji z tobą. To da uczestnikom szkolenia wartość dodaną. Ci z nich, którzy dysponują większym budżetem na szkolenie, z całą pewnością nie zawahają się dokonać tak intratnej inwestycji. Jednocześnie bardziej oszczędni odbiorcy będą mogli pozwolić sobie na dostęp do kursu, a w przyszłości (gdy poznają twoją twórczość bliżej) być może zdecydują się na rozszerzenie pakietu.


Ostateczna wycena kursu online

Jest wiele teorii na temat tego, jak powinna być ustalana cena kursu online. Techniką, którą rekomendujemy jako IMKER, jest metoda oparta na Value Based Selling, która wykorzystywana jest przede wszystkim w sprzedaży B2B. Na czym konkretnie polega? Poniżej znajdziesz szczegółową instrukcję.

  • Przeanalizuj możliwości swojej grupy docelowej. Zastanów się, gdzie pracują tego typu osoby, czym konkretnie się zajmują i ile mogą zarabiać w przeliczeniu na godzinę. Spróbuj również wycenić czas wolny tego typu osób.
  • Zastanów się, po jakim czasie osoby kupujące twój kurs chciałyby zauważyć zwrot z tej inwestycji.
  • Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, postaraj się policzyć koszty przerobienia przez kursanta twojego szkolenia.
  • Następnie oszacuj zyski, na które może liczyć twój odbiorca po przerobieniu kursu. Podejdź do tej kwestii perspektywicznie i weź pod uwagę kolejne 12 miesięcy.
  • Zdecyduj, jaki procent prowizji od wspomnianych zysków powinien należeć się tobie, jako autorowi kursu online. Ten procent to właśnie cena twojego szkolenia.

Pamiętaj, aby na każdy z powyższych punktów nałożyć pewien margines błędu. Im skrupulatniej podejdziesz do kwestii wyliczeń, tym bardziej trafiona będzie cena twojego szkolenia z perspektywy grupy docelowej. Co ważne, w sieci znajdziesz nawet gotowe kalkulatory, które znacznie ułatwią ci dokonanie podobnych szacunków.

Na koniec warto dodać, że cena twojego kursu jest kwestią bardzo subiektywną. Zawsze znajdzie się ktoś, dla kogo cena ta będzie wygórowana, a dla kogoś za niska. Pamiętaj, że swojego szkolenia nie dedykujesz wszystkim, a przede wszystkim tym osobom, które są świadome potrzeby rozwoju i chcą w siebie zainwestować, licząc na wymierne korzyści w przyszłości.

W tym artykule wspominaliśmy również o dodatkach do kursu online, które mogą pomóc ci generować większe zyski z jego sprzedaży. Zdecydowanie warto omówić ten temat nieco szerzej, co zrobimy w kolejnym poradniku naszej serii.

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup