Zapisz się! » do newslettera i odbierz Biznesplan dla self-publisherów!

Wybór grupy docelowej kursu

 Czas czytania: 3 minut


Kolejnym etapem tworzenia własnego kursu online jest wybór swojej grupy docelowej. To jeden z najbardziej istotnych elementów w strategii produkowania szkolenia, ponieważ to te informacje powinny warunkować zawartość kursu oraz sposób jego zaprezentowania.

Jak prawidłowo określić swoją grupę docelową? Dziś pomożemy ci w tym zadaniu.


Kim są twoi odbiorcy?

Podstawowym pytaniem podczas określania swojej grupy docelowej jest: kim właściwie są moi odbiorcy? Starając się na nie odpowiedzieć, powinieneś wziąć pod uwagę maksimum informacji, nawet tych najbardziej szczegółowych. Im lepiej bowiem zrozumiesz potencjalnych nabywców swojego kursu, tym lepiej będziesz w stanie go przygotować.

Zastanów się, gdzie pracują twoi odbiorcy, jak spędzają wolny czas, jakiej muzyki słuchają, jakie mają zaplecze edukacyjne, gdzie mieszkają, jakie mogą mieć problemy w życiu zawodowym i prywatnym. Zebranie tych informacji pozwoli ci nie tylko lepiej skonstruować poszczególne moduły autorskiego kursu, ale również widocznie przełoży się na powodzenie późniejszych działań promocyjnych i reklamowych.


Kurs online a konkretna branża

Jednym z najważniejszych kryteriów podczas wyboru grupy docelowej jest oczywiście branża, którą reprezentujesz i do której kierujesz swój autorski kurs online. Sytuacja jest dość prosta w momencie, gdy tworzysz szkolenie dedykowane bardzo wąskiej grupie odbiorców (np. księgowym, grafikom, fryzjerom czy marketingowcom).

Nieco trudniej jest, gdy twoje szkolenie może spełnić oczekiwania tak naprawdę każdego: prawnika, kierowcy, nauczyciela czy ucznia. Dotyczy to m.in. twórców szkoleń językowych, sprzedażowych czy kulinarnych. Grunt to wychwycenie i zrozumienie tej kwestii w odpowiednim momencie, najlepiej na etapie planowania stworzenia kursu.

Od wyciągniętych wniosków zależy bowiem m.in. odpowiedni dobór słownictwa (branżowego lub mniej) czy późniejsza strategia promocji własnego szkolenia online.


Określ wiek potencjalnych kursantów

Kolejną kwestią jest wiek twoich odbiorców. Aspekt ten jest szczególnie istotny z punktu widzenia dostosowania odpowiedniego języka oraz technologii szkolenia. Niezwykle rzadko zdarza się, aby ten sam kurs miał spełniać oczekiwania nastolatków i osób w średnim wieku. Oczywiście możemy wymienić takie przypadki, chociażby kurs online z zakresu wychowywania psa czy gotowania.

Każdorazowo warto jednak zastanowić się, jakim językiem operują przedstawiciele naszej grupy docelowej i w jakim stopniu biegle posługują się nowymi technologiami. Jeśli kierujesz swoje szkolenie do osób starszych, zrezygnuj z mówienia o skomplikowanych programach komputerowych czy urządzeniach. Jeśli z kolei dostęp do twojego kursu będą wykupować osoby młode, zwróć uwagę przede wszystkim na sposób komunikacji, który oczywiście powinien być profesjonalny, ale raczej pozbawiony zbyt oficjalnego tonu.


Poziom zaawansowania kursu

Nie bez znaczenia jest oczywiście poziom zaawansowania twoich odbiorców w konkretnej dziedzinie. Inną formę będzie miał bowiem kurs dla osób początkujących, a inną dla tych bardziej obeznanych w danym temacie. To niezwykle istotna i trudna kwestia, ponieważ ciężko jednoznacznie przewidzieć, na jakim poziomie rzeczywiście są twoi potencjalni kursanci.

Powinieneś jednak założyć jakieś kryterium, aby nie marnować czasu i pieniędzy osób, które podstawy mają już opanowane oraz nie przerazić i nie zniechęcić tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z daną dziedziną. Znalezienie złotego środka nie jest w tej sytuacji prostym zadaniem, jednak dogłębna analiza grupy docelowej zdecydowanie ułatwia ten proces.


Sytuacja życiowa grupy docelowej

Wydawać by się mogło, że sytuacja życiowa twojej grupy docelowej nie ma nic do rzeczy w procesie tworzenia własnego kursu online. Nic bardziej mylnego! Jeśli bowiem kierujesz swój materiał do osób, które żyją w ciągłym biegu i na wiele rzeczy brakuje im czasu, powinien mieć on zupełnie inny format, niż szkolenie dedykowane dla osób wiodących ustabilizowany tryb życia.

Jeśli z kolei planujesz stworzyć szkolenie dla świeżo upieczonych mam, to weź pod uwagę fakt, że bardzo często mogą one realizować kolejne moduły z dzieckiem na rękach. Mogą być również zmęczone i rozdrażnione, dlatego powinieneś mówić spokojnym i wyważonym tonem. Innej energii wymaga np. kurs dla profesjonalnych trenerów personalnych, którzy cenią sobie dynamikę i podawanie wielu przykładów.

Jak widzisz, jest naprawdę wiele zmiennych, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas analizowania swojej grupy docelowej.


Określenie swojej grupy docelowej jest naprawdę ważne. Jeśli zbagatelizujesz tę kwestię, bardzo szybko może okazać się, że przygotowany przez ciebie materiał nie trafia do tych osób, do których powinien. To z kolei krótka droga do porażki, dlatego weź sobie do serca nasze rady i już dziś zacznij pracować nad odpowiednim dobraniem swojej grupy odbiorców.

Na koniec mamy dla ciebie jeszcze jedną, niezwykle ważną radę: nie twórz swojego kursu w taki sposób, aby był on interesujący dla wszystkich.

Postaraj się zawęzić grupę docelową i możliwie najlepiej trafić w jej potrzeby. Takie rozwiązanie pozwoli ci wyróżnić się na rynku i dotrzeć do wyspecjalizowanej grupy odbiorców, dzięki czemu szybciej wypracujesz sobie wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie.

Dla przykładu: jest dużo większe prawdopodobieństwo, że handlowiec z branży marketingowej zakupi kurs „skuteczna sprzedaż B2B” niż po prostu „skuteczna sprzedaż”…

Imker
Imker

Firma IMKER od 2015 roku wspiera twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek. Wyróżnia się kompleksowością usług - oferując m.in. doradztwo, usługi fulfillment, support (obsługa klienta) oraz SalesCRM (oprogramowanie do sprzedaży). IMKER prowadzi Twórców przez całość procesów związanych ze sprzedażą w internecie, od uruchomienia sprzedaży, poprzez przedsprzedaż, magazynowanie, pakowanie i wysyłkę, aż do profesjonalnej obsługi klienta i zwrotów.

Odbierz wartościowy bonus przy zapisie do newslettera!

Wzór biznesplanu książki dla selfpublishera na 12 miesięcy! Będziemy Ci także regularnie (co wtorek) wysyłać ciekawe inspiracje dotyczące świata twórców online.

    Twoje dane są u nas bezpieczne. 🛡️

    email-icon facebook twitter youtube linkedin instagram whatsup